Η ανερμάτιστη τακτική της κυβέρνησης προκάλεσε τεράστια ζημιά στο Μετρό Θεσσαλονίκης (Άρθρο στο ThessToday.gr, 04-07-2019)

0
Οι «πολλές υποσχέσεις μειώνουν την εμπιστοσύνη» είχε πει ο Λατίνος ποιητής Οράτιος και εκτιμώ πως αυτή του η φράση ταιριάζει πολύ στην υπόθεση της κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης.
Σε κάθε περίπτωση είναι αλήθεια πως η δημοπράτηση της βασικής γραμμής των 9,6 χλμ., που διατρέχει το κέντρο της πόλης, έγινε με προμελέτες, τα τεύχη δημοπράτησης ήταν ασαφή σε αρκετά σημεία και λόγω αυτών και άλλων προβλημάτων το έργο προχωρούσε με χαμηλές ταχύτητες. Όμως, η σημερινή κυβέρνηση το 2015 βρήκε λυμένα τα βασικά προβλήματα που παρέλαβε η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου το 2012.
Η κατάσταση τότε ήταν η εξής:
• Υποκατάσταση του ουσιαστικά πτωχευμένου βασικού συντελεστή της κοινοπραξίας από άλλον
• Θέσπιση διαιτησιών. Είναι η κύρια αιτία που προχωρά το έργο. Επειδή ο νόμος περί δημοσίων έργων δεν προέβλεπε διαιτησία και το τίμημα ήταν turnkey, δεν ήταν δυνατόν να πληρωθούν οι εξωσυμβατικές εργασίες που οφείλοντο σε αλλαγή συνθηκών (καθυστερήσεις από αρχαιολογικές εργασίες, αλλαγή χώρου εναπόθεσης χωμάτων, αλλαγή layout σταθμών).
• Παραλαβή σταθμών Παπάφη και Νέας Ελβετίας. Για το πρώτο είναι γνωστή η σύγκρουση Αττικό Μετρό και Μητρόπολης Θεσσαλονίκης.
• Ολοκλήρωση των αρχαιολογικών ανασκαφών στο βόρειο τμήμα της Αγίας Σοφίας και στο Βαρδάρη.
• Εξασφάλιση χρηματοδότησης 50 εκ. ευρώ για επιπλέον αρχαιολογικές εργασίες.
• Ολοκλήρωση απαλλοτριώσεων.
• Παραλαβή τμήματος αμαξοστασίου από το Δήμο και κατασκευή αντιπλημμυρικού έργου στη Νέα Ελβετία.
• Μεταφορά των μετροποντίκων από την Ανάληψη στη Νέα Ελβετία, ώστε με αντίθετη πορεία να ολοκληρώσουν τις σήραγγες.
• Παραδώσαμε το 50% των έργων πολιτικού μηχανικού που αποτελούσε τον κύριο όγκο της κατασκευής.
• Εξασφάλιση χρηματοδότησης, δημοπράτηση, συμβασιοποίηση και υλοποίηση με γρήγορους ρυθμούς της επέκτασης προς Καλαμαριά.
• Έναρξη, inhouse, από την Αττικό Μετρό της εκπόνησης των μελετών για τις επεκτάσεις, κυρίως, προς Σταυρούπολη και προς Αμπελοκήπους – Εύοσμο. Μέχρι το τέλος του 2014 είχαν ολοκληρωθεί οι γεωτεχνικές έρευνες και είχε ξεκινήσει από τις υπηρεσίες της Αττικό Μετρό η εκπόνηση των μελετών για το έργο της επέκτασης προς Σταυρούπολη – Ευκαρπία, το οποίο θα περιελάμβανε 5,26 χλμ. σήραγγας και 5 σταθμούς (Νεάπολη, Παύλου Μελά, Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία). Το έργο θα εξυπηρετεί περίπου 80.000 επιβάτες ημερησίως και είχε προϋπολογισμό 500 εκ. €.
Είναι ξεκάθαρο πως η σημερινή κυβέρνηση δεν μπόρεσε να ολοκληρώσει το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης, παρόλο που της παραδόθηκε με όλα τα μείζονα θέματα του λυμένα, εκτός από τις αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου. Η διαχείριση των αρχαιοτήτων και της κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου αποτελεί μνημείο προχειρότητας και ανικανότητας, το οποίο χρεώνεται η σημερινή κυβέρνηση και η διοίκηση της Αττικό Μετρό. Κατόρθωσαν επί 4 χρόνια να μην παρουσιάσουν μία αξιόπιστη και οικονομοτεχνικά συγκεκριμένη λύση για να ικανοποιήσουν την μεγάλη τους επιθυμία, δηλαδή το “Και Μετρό και Αρχαία”. Έτσι κινδυνεύουμε να πάμε στο άλλο άκρο για την περίπτωση της Βενιζέλου, δηλαδή το “Ούτε Μετρό, ούτε Αρχαία”.
Εδώ και μία τετραετία δεν έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες για την κατασκευή των ηλεκτρομηχανολογικών των σιδηροδρομικών συστημάτων της επέκτασης της Καλαμαριάς. Μόλις 2 από τους 9 διαγωνισμούς έχουν υλοποιηθεί χωρίς μάλιστα να έχουν ανακηρυχθεί ανάδοχοι, ενώ 4 δεν έχουν ούτε καν τεύχη δημοπράτησης. Εάν ψάχνετε ευθύνες για το ζήτημα αυτό, μπορείτε να τις αναζητήσετε στην διοίκηση της Αττικό Μετρό. Τι έπραξε τα τελευταία χρόνια για το θέμα αυτό; Το 2022 υπό τις καλύτερες συνθήκες θα λειτουργήσει η επέκταση.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό, Θεόδωρος Παπαδόπουλος, ανέφερε πρόσφατα κατά τη διάρκεια του 3ου Συνεδρίου Υποδομών & Μεταφορών στην Αθήνα, πως η λειτουργία του σταθμού Βενιζέλου μετατίθεται για το 2024, έναντι του μέχρι στιγμής χρονοδιαγράμματος που ήταν για το 2023.
Κατά τη διάρκεια της τελευταίας διετίας επισήμανα πολλές φορές τις αστοχίες και τις μεγάλες καθυστερήσεις όσον αφορά στην περίπτωση της κατασκευής του Σταθμού Βενιζέλου.
Στο τελευταίο διάστημα μάλιστα (2017-19), η κυβέρνηση, δυστυχώς, χρησιμοποιεί το έργο αποκλειστικά με όρους προπαγάνδας (ημέρα Ποίησης, έκθεση για Λαμπράκη, ημέρα Τσίπρα με μουσαμάδες αντί εκδοτηρίων και ακίνητο βαγόνι για photo opportunity).
Άλλωστε, σε λίγες ημέρες η κυβέρνηση θα αποτελεί παρελθόν και θα μπορούν έτσι οι υπουργοί και τα στελέχη της, κυρίως από τη Θεσσαλονίκη, να ισχυρισθούν ότι δεν πρόλαβαν να ολοκληρώσουν το έργο και γι’ αυτό το μετρό Θεσσαλονίκης δεν παραδόθηκε στο χρόνο και με το κόστος που είχαν υποσχεθεί.
Τώρα που βρίσκεται σε διαδικασία “αναχώρησης” η κυβέρνηση, άρχισαν να λύνονται και τα στόματα…
Το Μετρό προφανώς και θα τελειώσει από την κυβέρνηση της ΝΔ, αφού πρώτα αξιολογηθεί πόσους και ποιους “σκελετούς” μας άφησε στις “ντουλάπες” η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.