Η ΕΛΛΑΔΑ ΚΟΜΒΟΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ (Capital.gr 22-5-2013)

0
Σήμερα υλοποιούμε στο Υπουργείο Υποδομών ένα πλήθος  μεγάλων και μικρών (οδικών, λιμενικών, αεροπορικών και σιδηροδρομικών) έργων, ενώ σχεδιάζουμε την ένταξη και νέων έργων ακολουθώντας βέβαια και την λογική των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών που θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο του Συμφώνου Εταιρικής Σχέσης 2014-2020 δηλαδή του νέου ΕΣΠΑ.

Ειδικότερα, υλοποιούμε τους κάθετους άξονες στην Εγνατία Οδό, οι οποίοι θα επιτρέψουν μέσα στην επόμενη διετία- τριετία, να υπάρξει πολύ σύντομη πρόσβαση σε όλα τα γειτονικά κράτη. Οι κάθετοι άξονες της Εγνατίας Οδού αποτελούν μέρος των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών, συναντώντας στη συνέχεια προς  το βορρά τους πανευρωπαϊκούς διαδρόμους μέχρι και τη Ρωσία, εντάσσοντας ελληνικούς οδικούς άξονες σε έναν υπερεθνικό σχεδιασμό.

Ανταποκρινόμενοι  αφενός στον μεγάλο αριθμό επισκεπτών και αφετέρου στην ανάγκη για σύγχρονες υποδομές, πραγματοποιούμε στο αεροδρόμιο «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» της Θεσσαλονίκης μία μεγάλη επένδυση, η οποία θα επιτρέψει το 2015-2016 να δέχεται υπερατλαντικές πτήσεις.

Ταυτόχρονα, κάναμε πράξη την επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών αξόνων – ουτοπική μέχρι πρότινος για κάποιους- που θα επιτρέψουν γρήγορες και ασφαλείς οδικές μεταφορές ανθρώπων και προϊόντων μέσα στην Ελλάδα.

Παρεμβάσεις όμως πραγματοποιούνται και σε διάφορα λιμάνια της χώρας, προκειμένου να αναβαθμιστεί ο εμπορικός και  διαμετακομιστικός τους ρόλος. Τέτοια έργα βρίσκονται σε εξέλιξη στα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας, της  Ηγουμενίτσας και  της Πάτρας. Οι επενδυτικές προοπτικές που ανοίγονται είναι πολλές, ενώ υπάρχει συνεργασία με τη Βουλγαρική πλευρά για τη διασύνδεση των λιμανιών  Καβάλας και  Αλεξανδρούπολης με αυτά του Μπουργκάς και της Φιλιππούπολης.

Αναπτυξιακή διάσταση στην ελληνική οικονομία δίνουν επίσης μακροπρόθεσμα και τα έργα μετρό. Τόσο το μετρό της Αθήνας, όσο και το μετρό της Θεσσαλονίκης- που παρά τα προβλήματά του θα είναι έτοιμο την επόμενη τετραετία,  θα δώσουν και τα δύο τη δυνατότητα στους επισκέπτες στις δύο μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας να κινούνται γρήγορα και με ασφάλεια, προσεγγίζοντας παράλληλα καλύτερα και τις εμπορικές αγορές των δύο πόλεων.

Έργα επίσης εκτελούνται σε πολλά ελληνικά νησιά (Πάρος, Σκιάθος, Χίος, Μύκονος κλπ). Ειδικά μάλιστα στην Κρήτη, αυτή τη στιγμή εκτελείται έργο στο αεροδρόμιο της Σητείας, θα ξεκινήσουν άμεσα οι εργασίες στο αεροδρόμιο των Χανίων, ενώ είναι υπό παραχώρηση το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου.

Επίσης, στο επόμενο χρηματοδοτικό πλαίσιο θα περιλαμβάνονται πάρα πολλά σιδηροδρομικά έργα, τα οποία σε συνδυασμό με την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την παραχώρηση του ΟΛΘ και τα μεγάλα εμπορευματικά κέντρα θα δώσουν άλλο αέρα στην ελληνική οικονομία.

Στον τομέα των υποδομών, κεφαλαιώδους σημασίας αποκρατικοποίηση για τις εμπορευματικές μεταφορές, όπως ανέφερα, είναι και αυτή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ, μέσω της πώλησης των μετοχών της και της ανάθεσης του ελέγχου διαχείρισης σε έναν στρατηγικό επενδυτή, συμβάλλοντας τα επόμενα χρόνια στην οργάνωση ενός ολοκληρωμένου εμπορευματικού δικτύου.

Παράλληλα, είναι προς αξιοποίηση και τα μικρότερα  λιμάνια, όπως είναι αυτά του Βόλου, της Ραφήνας, της Ηγουμενίτσας, της Πάτρας, της Αλεξανδρούπολης, του Ηρακλείου, της Ελευσίνας, του Λαυρίου, της Κέρκυρας και της Καβάλας. Πρόσκληση για την υποβολή ενδιαφέροντος από πλευράς επενδυτών έχει απευθύνει το ΤΑΙΠΕΔ και για μικρότερα λιμάνια και Μαρίνες ( Άλιμος, Νέα Επίδαυρος, Ύδρα, Πόρος), ενώ πολλαπλά οφέλη αναμένεται να προκύψουν για τις εμπορευματικές μεταφορές από την αξιοποίηση των Περιφερειακών Αεροδρομίων (39 στον αριθμό), μεταξύ των οποίων το αεροδρόμιο ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ της Θεσσαλονίκης, της Ρόδου, της Κέρκυρας, των Χανίων, της Κω, της Ζακύνθου, της Σαντορίνης, της Μυτιλήνης, της Σάμου και της Μυκόνου.

Επιπλέον η γεωγραφική μας θέση και οι ευκαιρίες για επενδύσεις που προσφέρονται στον τομέα των Logistics, τον καθιστούν στρατηγικής σημασίας για την ελληνική οικονομία, προσελκύοντας ταυτόχρονα και το ενδιαφέρον ξένων επενδυτών. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΣΕΒ, η συνεισφορά των Logistics στο ΑΕΠ είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς υπολογίζεται στο 10% -12%, την ώρα που ο τομέας αυτός εμφανίζει ένα σημαντικό δυναμικό ανάπτυξης, με δεδομένο ότι το ποσοστό χρήσης υπηρεσιών Logistics στην Ελλάδα είναι ακόμη ιδιαίτερα χαμηλό (23%) σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (49%). Η περαιτέρω ενίσχυση του κλάδου αυτού περνά μέσα από την αναμόρφωση του θεσμικού του πλαισίου και την άρση διοικητικών και γραφειοκρατικών εμποδίων κυρίως όμως μέσα από τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων υποδομών και την ανάπτυξη νέων, με σκοπό:

– τη μείωση του κόστους μεταφοράς
– την αύξηση του επιπέδου εξυπηρέτησης και τελικά
– την αύξηση των εμπορευματικών ροών μέσω της Ελλάδας και την προσέλκυση φυσικά νέων επενδύσεων.

Με την στήριξη λοιπόν των προγραμμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης η Ελλάδα αναπτύσσει σήμερα ένα δίκτυο υποδομών, ικανό να την καταστήσει σε πολύ λίγα χρόνια σημαντικό διεθνή κόμβο μεταφορών. Η επιτυχία άλλωστε του ταξιδιού του Πρωθυπουργού στην Κίνα, αποτελεί ένα πολύ καλό οιωνό σ’ αυτή την κατεύθυνση.