ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ «ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, ΕΞΟΧΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ 2013-2014 – Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΕ ΜΙΑ ΝΕΑ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ» (16-11-2013)

Ομιλία του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Έργων κ. Στράτου Σιμόπουλου στην ημερίδα «Τουρισμός, εξοχική κατοικία 2013-2014 – Η Ελλάδα σε μια νέα Επενδυτική Εποχή», με θέμα ομιλίας: «Δίκτυα Μεταφορών, Βασικός πυλώνας ανάπτυξης στη Δυτική Ελλάδα», που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 16 Νοεμβρίου2013, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Επιμελητηρίου Αχαΐας.

 

Κυρίες και Κύριοι,

Τα δίκτυα υποδομών αποτελούν έναν από τους άξονες, πάνω στους οποίους μπορεί να δομηθεί το νέο αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας, ειδικά τώρα που καταγράφονται ορισμένες θετικές ενδείξεις και δημιουργούνται προσδοκίες σταδιακής ανάκαμψης της οικονομίας.

Παρά τις αντιξοότητες, βλέπουμε ότι σήμερα:

η υφεσιακή δυναμική αποκλιμακώνεται,
η χώρα προσεγγίζει την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος,
η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας ενισχύεται,
το επιχειρηματικό περιβάλλον ενδυναμώνεται,
το οικονομικό κλίμα βελτιώνεται
και φυσικά ενισχύεται η απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων.

Τα δίκτυα υποδομών, λοιπόν μπορούν να συνεισφέρουν στην ανάπτυξη, σε συνδυασμό μάλιστα με τη γεωστρατηγική θέση της χώρας και να αναδείξουν την Ελλάδα ως κόμβο συνδυασμένων μεταφορών.

Στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων, πιστεύουμε ότι οι υποδομές πρέπει να αποτελούν τμήμα  ενός ευρύτερου εθνικού σχεδιασμού, ο οποίος εξετάζει τις ωφέλειες, οι οποίες μπορεί να προκύψουν, σε πολλά και διαφορετικά επίπεδα, από την υλοποίησή  τους. Για το λόγο αυτό η κατασκευή των υποδομών δεν θα πρέπει να γίνεται αποσπασματικά, αλλά συνδυάζοντας οδικά, σιδηροδρομικά, αεροπορικά και λιμενικά έργα, θα δίνει δυνατότητες ανάπτυξης διαμετακομιστικών κέντρων, θα προσθέτει υπεραξίες στη γη και φυσικά θα ενισχύει τις τοπικές οικονομίες.

Επικεντρώνουμε, λοιπόν την προσπάθειά μας στα έργα, μολονότι η πολιτική των έργων δεν είναι δημοφιλής στην Ελλάδα. Απαιτεί κόπο, συγκέντρωση, αντικειμενική θεώρηση και δεν εγγυάται πάντα ένα καλό εκλογικό αποτέλεσμα.

Στον αντίποδα, η πολιτική των λόγων εξαντλείται σε ανέξοδες υποσχέσεις, πρακτικές life style, δημοσιότητα και φώτα, κερδίζοντας για τους παραπάνω λόγους μεγάλο μερίδιο στην πολιτική ζωή, κάτι για το οποίο έχουμε ευθύνη οι περισσότεροι.

Τα έργα όμως μένουν, όταν τα φώτα σβήνουν.

Κυρίες και Κύριοι,

Μέσω των διευρωπαϊκών δικτύων η Ευρωπαϊκή Ένωση αποσκοπεί στην προώθηση της διασύνδεσης και της διαλειτουργικότητας των εθνικών δικτύων, καθώς και της πρόσβασης σ’ αυτά, ώστε να επιτρέψει στους πολίτες, στουςπ αραγωγικούς φορείς και στους οργανισμούς τοπικής διοίκησης να επωφελούνται πλήρως από τη λειτουργία ενός χώρου χωρίς εσωτερικά σύνορα.

Στο άρθρο 171 της Συνθήκης για τη λειτουργία της ΕΕ προβλέπεται ότι για να προωθήσει την πραγματοποίηση των διευρωπαϊκών δικτύων, η Ένωση:

-καθορίζει προσανατολισμούς, οι οποίοι προσδιορίζουν τους στόχους, τις προτεραιότητες και τις μεγάλες γραμμές δραστηριότητας και οι οποίοι καλύπτουν σχέδια κοινού ενδιαφέροντος·

-παίρνει τα αναγκαία μέτρα, ιδίως για την εναρμόνιση των τεχνικών προτύπων·

-ενισχύει τις χρηματοδοτικές προσπάθειες των κρατών μελών για σχέδια κοινού ενδιαφέροντος, με τη βοήθεια μελετών σκοπιμότητας, εγγυήσεων δανείων ή επιδοτήσεων επιτοκίου·

-συμμετέχει στη χρηματοδότηση συγκεκριμένων σχεδίων στον τομέα της υποδομής μεταφορών, μέσω του Ταμείου Συνοχής.

Οι νέες υποδομές, ενταγμένες σε αυτόν τον υπερτοπικό σχεδιασμό,  θα πρέπει να επιτρέπουν:

-την ανετότερη, την πιο ασφαλή και την πιο οικονομική κυκλοφορία με σκοπό τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας,

-την αποτροπή της χωροταξικής συγκέντρωσης πλούτου και πληθυσμού·

-και την προσπελασιμότητα προς την Kεντρική και Aνατολική Eυρώπη.

Ο πρώτος κανονισμός για την ένταξη της Ελλάδας στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών εκδόθηκε το 1994 και στη συνέχεια ανανεώνεται διαρκώς, έτσι ώστε τα δίκτυα του ελληνικού χώρου να αλληλεπιδρούν με αντίστοιχες υποδομές των υπόλοιπων κρατών- μελών. Αυτή η δυνατότητα σύνδεσης του εθνικού δικτύου υποδομών με τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών συνιστά βασικό κριτήριο για τη χρηματοδότηση των έργων από κοινοτικούς πόρους, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να αξιοποιήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τα υφιστάμενα χρηματοδοτικά εργαλεία.

 

Κυρίες και Κύριοι,

Ο σχεδιασμός του δικτύου υποδομών στη Δυτική Ελλάδα βασίστηκε στην ενσωμάτωσή του στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών. Σήμερα, παρά τις δυσκολίες που ανέκυψαν στην πορεία υλοποίησής τους, μπορώ να ισχυρισθώ ότι βρισκόμαστε σε μια πορεία επιτάχυνσης, κατά την οποία επανεκκινούμε, συμβασιοποιούμε και δημοπρατούμε έργα.

Συγκεκριμένα, έχουμε μπει στην τελική ευθεία για την επανεκκίνηση κατασκευής των αυτοκινητοδρόμων, καθώς έως τα Χριστούγεννα θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες και πιστεύουμε ότι αμέσως μετά θα προχωρήσουν με εντατικούς ρυθμούς τα έργα.

Σ’ αυτά περιλαμβάνεται η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος – Πάτρα μήκους 120 χλμ. Το συνολικό κατασκευαστικό κόστος ανέρχεται σε 1,2δις EUR και μέχρι σήμερα έχει εκτελεστεί περίπου το 35% του Έργου. Σε αυτό περιλαμβάνονται και οι 11 νέες σήραγγες. Το Έργο προβλέπεται να ολοκληρωθεί το πρώτο εξάμηνο του 2016.

Το Έργο χρηματοδοτείται από πιστώσεις ΕΣΠΑ και δάνειο της ΕΤΕΠ (χρηματοδοτική Συμβολή του Δημοσίου),  Ιδιωτικά Κεφάλαια από έσοδα διοδίων.

Η  εξέλιξη αυτή (της κύρωσης των συμβάσεων παραχώρησης) αφορά, βέβαια, και στην κατασκευή του αυτοκινητόδρομου της Ιόνιας Οδού.

Το Έργο έχει ενταχθεί στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο – ΤΕΝ και περιλαμβάνει:

-Την κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου «Ιόνια Οδός», μήκους 196 χλμ. περίπου, από το Αντίρριο έως και τον ανισόπεδο Κόμβο με την Εγνατία Οδό περιοχή Ιωαννίνων.

Στο τμήμα Αντίρριο – Κεφαλόβρυσο, έχει εκτελεστεί το ένα τρίτο των εργασιών και έχει εκπονηθεί το σύνολο των μελετών , με εξαίρεση της περιοχές της Κλόκοβας, λόγω κατάθεσης προσφυγής στο ΣτΕ κατά των Περιβαλλοντικών Όρων του έργου. Η προσφυγή έχει εκδικαστεί και αναμένεται η απόφαση (εξεύρεση λύσης μεταξύ γέφυρας ή σήραγγας).