ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΗΜΕΡΗΣΙΑ» (ΣΤΟΝ Κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΗ) (17-11-2012)

Ποιες αλλαγές προωθήθηκαν ή δρομολογούνται, με τις οποίες επιχειρείται να ξεμπλοκάρουν ή να διευκολυνθούν μεγάλα έργα υποδομής;
Πραγματικά απαιτούνται ορισμένες παρεμβάσεις νομοθετικές οι οποίες θα επιταχύνουν τις συμβασιοποιήσεις αλλά και την εκτέλεση των έργων. Στην κατηγορία αυτή ανήκει η πρόσφατη ρύθμιση με την οποία επιτρέπεται η χορήγηση προκαταβολής και για συμβάσεις των οποίων η προκήρυξη προέβλεπε προκαταβολή μικρότερη του 10%.
Επίσης, η ρύθμιση αυτή επεκτείνεται χρονικά και σε συμβάσεις για τις οποίες n προκήρυξη δεν προέβλεπε τη δυνατότητα προκαταβολής, ώστε να μην αφορά μόνο συμβάσεις που προκηρύχτηκαν μέχρι 15/3/2012.
Επίσης, δρομολογούνται νομοθετικές ενέργειες, οι οποίες δεν θα επιτρέπουν τη δημόσια διοίκηση υποκειμενικά να αποφασίζει αν μια έκπτωση σε έναν διαγωνισμό είναι εύλογη ή θα περιορίζουν τη βιομηχανία των ενστάσεων σε προσυμβατικό στάδιο.
Ακόμη, η μείωση των πρόσθετων εγγυήσεων για εκπτώσεις πάνω από 12% θα δώσει επιπλέον ρευστότητα στην αγορά. Για την τελευταία ρύθμιση εξετάζεται η δυνατότητα να ισχύει και αναδρομικά κάτι το οποίο δεν είναι νομικά απλό.
Τέλος, σε συνεννόηση με το υπουργείο Εσωτερικών εξετάζονται ρυθμίσεις οι οποίες θα απλοποιήσουν το πλαίσιο εκτέλεσης των έργων από τις περιφέρειες(διευκρινίσεις περί προϊσταμένης αρχής κ.λπ.).
Σε ποια κατάσταση βρίσκονται οι μεγάλοι τεχνικοί όμιλοι της χώρας και ποιες θεσμικές παρεμβάσεις για να μπορέσει να επιβιώσει ο κλάδος έχετε υλοποιήσει ή σχεδιάζετε;
Η κατάσταση στην οικονομία έχει φυσικά επηρεάσει όλους τους κλάδους. Έτσι, έχουμε ήδη νομοθετικά παρατείνει τον χρόνο ισχύος των εργοληπτικών πτυχίων, ενώ συστάθηκε επιτροπή η οποία θα αναθεωρήσει τους δείκτες βιωσιμότητας, οι οποίοι θεσπίσθηκαν κάτω από άλλες οικονομικές συνθήκες.
Επίσης, ορισμένες από τις παρεμβάσεις που ανέφερα παραπάνω θα δώσουν ρευστότητα στην αγορά σε μία φάση που το χρειάζεται απόλυτα. Ακόμη και οι υπόλοιπες παρεμβάσεις, από τη στιγμή που θα επιταχύνουν την εκτέλεση των έργων, σίγουρα θα βοηθήσουν και τους μεγάλους τεχνικούς ομίλους να βελτιώσουν τους ισολογισμούς τους.
Σε ποιο σημείο βρίσκεται η διαδικασία για την επανέναρξη των έργων στους μεγάλους, αλλά σταματημένους, οδικούς άξονες της χώρας;
Η διαπραγμάτευση με τους παραχωρησιούχους και τον ειδικό διαπραγματευτή έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και απομένουν οι συζητήσεις με τις τράπεζες. Ελπίζουμε να είμαστε έτοιμοι να φέρουμε τις νέες συμβάσεις στη Βουλή στις αρχές του χρόνου. Βέβαια απαιτείται και επιπλέον χρόνος για την επανεκκίνηση των έργων.
Εν πάση περιπτώσει πιστεύω ότι τον Απρίλιο – Μάιο θα πιάσουν δουλειά πάλι οι μπουλντόζες και σταδιακά θα μπορέσουμε να απορροφήσουμε στα έργα αυτά εβδομήντα χιλιάδες εργαζόμενους.
Πώς εξελίσσεται, μέχρι στιγμής, η απορρόφηση του ΕΣΠΑ;
Στο επιχειρησιακό πρόγραμμα Ενίσχυσης της Προσπελασιμότητας, λόγω των προβλημάτων στα μεγάλα οδικά έργα της παραχώρησης, αλλά και καθυστερήσεις  σε άλλα μεγάλα έργα η απορροφητικότητα είναι κάτω από τους στόχους. Φέτος, ο στόχος ήταν 680 εκατ. και θα καλυφθεί κατά 70%. Γενικά, στο σύνολο, από την αρχή του προγράμματος, έχουμε απορροφητικότητα 38%, που βρίσκεται στο μέσο όρο όλων των προγραμμάτων ΕΣΠΑ.
Βέβαια, με τις νομοθετικές παρεμβάσεις τις οποίες έχουμε δρομολογήσει όπως ανέφερα και πριν, αλλά και με τη συνεχή λύση προβλημάτων στα έργα, είμαι σίγουρος ότι η απορροφητικότητα την επόμενη διετία θα είναι πολύ υψηλή.
Εντός της επόμενης διετίας, τι ποσά από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους εκτιμάτε πως μπορούν να κατευθυνθούν σε έργα υποδομής; Προωθούνται κάποια έργα κατά προτεραιότητα, όπως οδικοί άξονες σύνδεσης της χώρας με γειτονικά κράτη και παρεμβάσεις σε λιμάνια – πύλες για την Ελλάδα, τα οποία εξυπηρετούν το διαμετακομιστικό εμπόριο;
Υπολογίζουμε ότι από το πρόγραμμα προσπελασιμότητας θα κατευθυνθούν, φυσικά από κοινοτικές πηγές, πόροι ύψους 1,8 δισ. ευρώ σε οδικά, λιμενικά έργα και στο μετρό της Αθήνας, 400 εκατ. ευρώ για το μετρό Θεσσαλονίκης (βασική γραμμή και γραμμή προς Καλαμαριά), ενώ υπολογίζεται να διατεθούν πόροι πλησίον των 800 εκατ. για έργα σιδηροδρομικά, αεροδρομίων και αστικών μεταφορών.
Συνολικά υπολογίζουμε απορροφήσεις ύψους 3 δισ. ευρώ. Τα έργα που προωθούνται είναι γνωστό ότι αφορούν στους κάθετους άξονες της Εγνατίας, το Μετρό Θεσσαλονίκης, την επέκταση του αεροδιαδρόμου στο ‘Μακεδονία’, τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους της παραχώρησης, τα λιμάνια Ηγουμενίτσας, Πάτρας και Λαυρίου, τους οδικούς άξονες στην Κρήτη και στο αεροδρόμιο Καστελίου.
Παράλληλα, βέβαια, δρομολογούνται και έργα που θα βοηθήσουν το διαμετακομιστικό εμπόριο με τα γειτονικά κράτη, με έμφαση στα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας και στις σιδηροδρομικές και οδικές τους συνδέσεις.
Η Ανατολική Μακεδονία και η Θράκη μπορεί να αποτελέσουν πύλη εισόδου εμπορευμάτων, αλλά και τουριστών προς τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν, τέλος, και τα αεροδρόμια Χανίων και Σητείας, ενώ γίνονται και σημαντικά έργα ύδρευσης κυρίως στη Ρόδο και την Κρήτη, αλλά και φράγματα σε όλη την Ελλάδα.
Εκτιμάτε ότι μπορεί να τονωθεί εντός του 2013 η ιδιωτική πρωτοβουλία στη χώρα, ως μοναδική ελπίδα ταχύτερης εξόδου από την κρίση;
Πραγματικά, σε παγκόσμιο επίπεδο, μόνο η ιδιωτική πρωτοβουλία παράγει θέσεις εργασίας και μόνο μέσω των ιδιωτικών επενδύσεων τονώνονται και τα δημόσια οικονομικά.
Το ίδιο πλέον θα συμβεί και στην Ελλάδα, ιδίως σε τομείς που έχουμε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Τέτοιοι τομείς είναι η ενέργεια, ο τουρισμός, η πρωτογενής παραγωγή και η δευτερογενής, που συνδέεται μαζί της. Παράλληλα, οι παραχωρήσεις και οι ιδιωτικοποιήσεις που σχεδιάζονται θα δώσουν μεγάλη αναπτυξιακή ώθηση.
Τα λιμάνια, οι μαρίνες και τα αεροδρόμια θα αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος σε  αυτή την προσπάθεια.
Ζούμε σε έναν ευλογημένο τόπο, έχουμε δυνατότητες και, τέλος, πιστεύω ότι περάσαμε τον τελευταίο κάβο της οικονομικής κρίσης.
Από εδώ και στο εξής μπορούμε να αισιοδοξούμε.