ΑΠΟ ΤΟ ΝΟΜΟ 1262/82 ΣΕ ΕΝΑ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΝΟΜΟ. (Στην Ολομέλεια της Βουλής, στις 31-1-22)

Όσον αφορά στο επίδικο θέμα των ημερών, την κακοκαιρία και την αντιμετώπισή της από την πολιτεία στην Αττική, έχω να σημειώσω πολύ σύντομα τα εξής.
Ήταν Ιούλιος του 19 κύριοι και κυρίες συνάδελφοι της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Νωρίς το πρωί χτύπησε το κινητό τηλέφωνο μου και όταν απάντησα λίγο έλειψε να μου πέσει η συσκευή από το χέρι.
Ήταν από την πολική προστασία. Θεωρούσαν  ότι ακόμη ήμουν Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων.
Το προηγούμενο βράδυ είχε γίνει ο καταστροφικός κυκλώνας στην Χαλκιδική.
Έτσι ήταν η Πολιτική Προστασία το 2019. Προσέξτε θα μπορούσα να πω έτσι την παραδώσατε. Δεν το λέω όμως.
Από τότε πέρασαν 2,5 χρόνια. Δημιουργήθηκε πολύ σωστά πριν λίγους μήνες το υπουργείο Κλιματικής Αλλαγής. Είναι γεγονός ότι τα πολύπλοκα πρωτόκολλα που πρέπει να δημιουργηθούν ώστε να κινητοποιούνται αυτόματα δυνάμεις αντιμετώπισης δεν είναι έτοιμα. Μέσα από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης θα ετοιμασθούν και μάλιστα ηλεκτρονικά και θα είναι αυτοματοποιημένα. Μέσα στο σύστημα αντιμετώπισης πρέπει, μάλιστα, να ενσωματωθούν και οι ένοπλες δυνάμεις.
Κύριες και Κύριοι συνάδελφοι,
Παλαιότερα υπήρχε σωστά μάλλον η άποψη ότι δε μπορούμε στην πολιτική προστασία να έχουμε οργάνωση που θα χρησιμοποιείται κάθε δέκα χρόνια. Δυστυχώς αυτό δεν ισχύει. Πρέπει στη σχετική οργάνωση να γίνουμε Ελβετία. Όχι μόνο ως πολιτεία, αλλά και ως πολίτες. Τα φαινόμενα αυτά θα επαναλαμβάνονται πλέον συνεχώς.
Γι’ αυτό απαιτούνται ηλεκτρονικά πρωτόκολλα με αυτόματη ενεργοποίηση  ώστε η πρόληψη, η αντιμετώπιση και η αποκατάσταση να μην εξαρτώνται από τα πρόσωπα και την οργανωτικότητα και τον ηρωισμό τους.
Έρχομαι τώρα στον αναπτυξιακό νόμο.
Πέρασαν ακριβώς 40 χρόνια από το 1982 από τον περιβόητο αναπτυξιακό νόμο 1262 που για πρώτη φορά έδινε κίνητρα για τη δημιουργία βιομηχανιών και βιοτεχνιών στην Περιφέρεια. Από τότε όλες κατά κανόνα οι κυβερνήσεις κινήθηκαν σε μια παρόμοια κατεύθυνση, προσπαθώντας να βελτιώσουν το πλαίσιο των επιδοτήσεων.
Από τα πολλά βιομηχανικά κουφάρια που άφησε ο πρώτος νόμος του 82 φτάσαμε στο σημερινό που παίρνοντας υπόψη τη διαφορετική πλέον κατάσταση της οικονομίας και τις προοπτικές της, επιχειρεί να αφήσει πίσω τις δυσλειτουργίες των προηγούμενων και να προσφέρει στους επιχειρηματίες, αλλά και στους επενδυτές κυρίως, ένα χρήσιμο και εύχρηστο εργαλείο.
Ο αναπτυξιακός νόμος, μάλιστα, που συζητάμε σήμερα έρχεται να συμπληρώσει ένα σύνολο κυβερνητικών παρεμβάσεων που δημιουργούν τη μεγάλη εικόνα.
Ποιες είναι αυτές οι παρεμβάσεις;
Είναι οι πρόσφατα ψηφισθέντες νόμοι για τις Μεγάλες Επενδύσεις, για το Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, για το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και για το ΕΣΠΑ που επίκειται. Τα προηγούμενα νομοσχέδια μαζί με τα μεγάλα έργα, τα οποία υλοποιούνται και θα υλοποιηθούν και τις Πρότυπες Συμβάσεις που θα θεσμοθετηθούν δημιουργούν  συνθήκες εκρηκτικής ανάπτυξης.
Ήδη χωρίς οι παραπάνω μεγάλες παρεμβάσεις να έχουν φτάσει στην αγορά και η κρίση της πανδημίας να κυριαρχεί, οι υλοποιούμενες σήμερα πολλές επενδύσεις και τα υπό εξέλιξη  δημόσια έργα δημιουργούν συνθήκες εκρηκτικής ανάπτυξης με αποτέλεσμα τομείς όπως είναι αυτός των κατασκευών να έχουν σχεδόν εκμηδενίσει την ανεργία, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τους μηχανικούς, τους τεχνικούς και τα συνεργεία.
Τι νέο φέρνει όμως ο παρών αναπτυξιακός νόμος;
Πρωταρχικά εντάσσει σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο όλες τις κατηγορίες των επιθυμητών  επενδύσεων. Το κάνει με τον ίδιο τρόπο που είδαμε να γίνεται και στις άλλες μεγάλες προαναφερθείσες παρεμβάσεις.
Τι προσπαθώ λοιπόν να εξηγήσω;
Ότι πλέον έχουμε το πλαίσιο για τους τομείς που επιθυμεί και επιδιώκει η Ελλάδα να έχουμε επενδύσεις. Απλά, χωρίς αναπτυξιακά συνέδρια και μεγαλόστομες διακηρύξεις  έχουμε πλέον συγκεκριμένους τομείς και εργαλεία ώστε να μετασχηματισθεί η ελληνική οικονομία.
Ποιοι είναι, όμως, αυτοί οι τομείς;
Οι τομείς αυτοί είναι ο ψηφιακός και τεχνολογικός μετασχηματισμός επιχειρήσεων, η πράσινη μετάβαση, η περιβαλλοντική αναβάθμιση επιχειρήσεων, το νέο επιχειρείν , η έρευνα και η καινοτομία, η αγροδιατροφή, η πρωτογενής παραγωγή και η μεταποίηση γεωργικών προϊόντων, η αλιεία και η υδατοκαλλιέργεια, η μεταποίηση, η εφοδιαστική αλυσίδα, η επιχειρηματική εξωστρέφεια, η ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων, οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού και οι μεγάλες αλυσίδες αξίας.
 Έχουμε δηλαδή για πρώτη φορά ένα ελληνικό αναπτυξιακό σχέδιο.
Ταυτόχρονα γίνονται παρεμβάσεις ώστε τα προβλήματα που παρουσιάσθηκαν στους προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους να ξεπερασθούν με τον παρόντα.
Κύρια  θεωρώ την γραφειοκρατία, μέσα από την οποία εδώ και δεκαετίες οι αναπτυξιακοί νόμοι, πολλές φορές, μετατρέποντο σε πεδίο δόξης λαμπρό περισσότερο για όσους ασχολούντο με την προώθηση και τον έλεγχο των επενδύσεων και λιγότερο για τους ίδιους τους επενδυτές. Ένα τμήμα σημαντικό κάποιες φορές από τις επιχορηγήσεις κατέληγαν στις τσέπες των διάφορων μεσαζόντων ή όσων είχαν κρίσιμο ρόλο στη διαδικασία ένταξης στους αναπτυξιακούς νόμους και πιστοποίησης της υλοποίησης τους.
Πως επιτυγχάνεται αυτό; Με την αξιοποίηση απαντώ πιστοποιημένων αξιολογητών και ορκωτών λογιστών και ελεγκτικών εταιρειών, αλλά και την βελτίωση όλης της  διαδικασίας πιστοποίησης έναρξης της επένδυσης και με θέσπιση δειγματοληπτικών ελέγχων σε ποσοστό 30%.
Κύριε Υπουργέ
Πιστεύω ότι το ποσοστό είναι μεγάλο και πρέπει να μειωθεί όπως πιστεύω ότι η έκθεση για την εκτίμηση του κόστους και της βιωσιμότητας της επένδυσης από τις τράπεζες θα προσθέσει ένα επιπλέον εμπόδιο κυρίως για τις μικρές και μεσαίες επενδύσεις. Ίσως πρέπει να το ξαναεξετάσετε και τη διαδικασία αυτή να την διατηρήσετε, αλλά σε ένα πλαίσιο λιγότερο αυστηρό.
Επίσης λύνει και ένα ακόμη σημαντικό θέμα. Ποιο είναι αυτό; Είναι αξιοποίηση των χιλιάδων εγκαταλειμμένων κτιριακών εγκαταστάσεων, λόγω της οικονομικής κρίσης, σε όλη την χώρα. Δίνονται πλέον κίνητρα για την αγορά παρόμοιων εγκαταστάσεων με τον εξοπλισμό τους, αλλά και χωρίς αυτόν.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Πιστεύω ότι η επενδυτική κοινότητα, αλλά και ο κόσμος της εργασίας που ευνοείται από τις επενδύσεις με τον παρόντα νόμο αποκτούν ένα ακόμη εργαλείο μέσα σε ένα ευρύτερο σχεδιασμό. Ακόμη και η αντιπολίτευση κυρίως η αξιωματική με την ισορροπημένου και επί του συγκεκριμένου κριτική της στο νομοσχέδιο πιστοποιεί την διαπίστωσή μου αυτή.
Διαβάστε ολόκληρο το σχέδιο νόμου : https://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/c8827c35-4399-4fbb-8ea6-aebdc768f4f7/11842387.pdf