ΔΥΤΙΚΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΥΠΟΔΟΜΕΣ (ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, ΣΤΙΣ 23-7-2022)

3
Δυτική Θεσσαλονίκη και υποδομές
Γράφει ο πρώην Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων, βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης με τη Νέα Δημοκρατία, Στράτος Σιμόπουλος
Ευτυχώς τον τελευταίο καιρό, ειδικά μετά την σχετική αναφορά του πρωθυπουργού, στο προσυνέδριο της ΝΔ στη Θεσσαλονίκη, η δυτική Θεσσαλονίκη και κυρίως η σχετική συζήτηση γύρω από την ανάπτυξή της, έγινε «της μόδας».
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε συγκεκριμένα:
«Μπορεί το επίπεδο ανάπτυξης μεταξύ Αττικής και Θεσσαλονίκης να μην είναι ισορροπημένο, αλλά και μέσα στην ίδια τη Θεσσαλονίκη υπάρχουν διαφορές».
Ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Νεαπόλεως – Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβας θέτει το θέμα συνεχώς με διαφορετικό τρόπο:
«Οι πόροι έως σήμερα εξαντλούνται μόλις φτάσουν στο Βαρδάρη» και συμπληρώνει «Προειδοποιώ, όμως, δεν υπάρχουν ιδιωτικοί παράδεισοι».
Πραγματικά, η δυτική Θεσσαλονίκη σε σύγκριση με την υπόλοιπη πόλη είναι σαφές ότι έχει διαφορές που οφείλονται στη στρεβλή χωροταξική ανάπτυξη, αποτέλεσμα ενός συνδυασμού πολιτικών επιλογών, αλλά και αντικειμενικών δυσκολιών.
Η πόλη αναπτύχθηκε οικιστικά προς τα ανατολικά και βιομηχανικά-βιοτεχνικά προς τη Δύση, ενώ μόνο τις τελευταίες δεκαετίες επειδή οι τιμές ανατολικά αυξήθηκαν με ιλιγγιώδη ταχύτητα είδαμε ανάπτυξη σε περιοχές όπως το Ρετζίκι και ο Εύοσμος.
Δυτικά, επίσης, βρίσκεται το λιμάνι και οι οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις του.
Δυτικά βρίσκονται η Βιομηχανική Περιοχή Θεσσαλονίκης (ΒΙ.ΠΕ.Θ.), η βιομηχανική ζώνη Καλοχωρίου και οι βιοτεχνικές ζώνες στην Πόντου και στη Νεοχωρούδα.
Δυτικά είναι η Λαχαναγορά.
Στα δυτικά έφερε η πολιτεία τους μετανάστες.
Στη Σίνδο λειτουργεί το κεντρικό αντλιοστάσιο του βιολογικού καθαρισμού.
Δυτικά, λοιπόν, πρέπει να δοθεί μεγάλο βάρος σε επίπεδο υποδομών.
Βέβαια, τα πράγματα άρχισαν κάπως να αλλάζουν από το 2012. Μετά από χρόνια συμβασιοποιήθηκαν την περίοδο 2012-2014, δύο σημαντικά έργα. Οι κόμβοι της Δυτικής Περιφερειακής και η υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής διάβασης στη Μενεμένη. Ταυτόχρονα, ετέθησαν οι βάσεις για την σύμβαση παραχώρησης του στρατοπέδου Παύλου Μελά στο Δήμο.
Ευτυχώς, οφείλω να ομολογήσω, ότι η εκτέλεση αυτών των έργων ολοκληρώθηκε κατά τη θητεία της προηγούμενης κυβέρνησης, ενώ τότε ολοκληρώθηκε και η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του στρατοπέδου. Το έργο υλοποιείται σήμερα.
Σε επίπεδο υποδομών, θεωρώ σημαντικές επίσης τις παρεμβάσεις της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και της ΕΥΑΘ που περιλαμβάνουν αφενός την διαπλάτυνση της οδού Πόντου και αφετέρου την σύνδεση του αντλιοστασίου ακάθαρτων στο Δενδροπόταμο με το βιολογικό καθαρισμό, αλλά και τον προαστιακό σιδηρόδρομο, ο οποίος υλοποιείται σε συνδυασμό με τη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού με τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη.
Δεν είναι ήσσονος σημασίας και η κατασκευή δίδυμου αποχετευτικού αγωγού στην περιοχή του Πόντου ούτε η πρόσφατη λύση του προβλήματος με τις αυθαίρετες κατοικίες στα Μετέωρα και ή έγκριση των πολεοδομικών σχεδίων στους δήμους Αμπελοκήπων-Μενεμένης και Παύλου Μελά. Ούτε η επανεκκίνηση του έργου οδικής σύνδεση του λιμανιού με την ΠΑΘΕ.
«Τα καλά», όμως, τελειώνουν κάπου εδώ.
Χρειάζονται πολλά να γίνουν ακόμη. Πρώτο και σπουδαιότερο έργο είναι η επέκταση του μετρό δυτικά, δράση που είναι ακόμη σε εμβρυακό στάδιο.
Πρέπει, επίσης, να εξαγγελθεί επίσημα και να δρομολογηθεί η μεταφορά του Θεαγένειου Αντικαρκινικού Νοσοκομείου στο στρατόπεδο Καρατάσιου και παράλληλα να εκπονηθεί ένα σχέδιο αξιοποίησης όλου του στρατοπέδου.
Αλλά και η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου με προτεραιότητα στα δυτικά αποτελεί επιτακτική ανάγκη. Φιλότιμη είναι η προσπάθεια της ΠΚΜ για να επιταχυνθεί όμως η δράση απαιτούνται ρυθμοί ιδιωτικού τομέα. Για αυτό προτείνω να συσταθεί ένα Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου που θα αναλάβει να φέρει σε πέρας το εγχείρημα μακριά από κομματικές επιρροές και μακριά από τους δαίδαλους της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Η δημιουργία, επίσης, επιχειρηματικού πάρκου στην περιοχή Καλοχωρίου-Πόντου, η αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου και η ένταξη των Λαχανόκηπων στο σχέδιο πόλης θα αποτελέσουν μια, κρίσιμης σημασίας, παρέμβαση σε όλη τη δυτική Θεσσαλονίκη.
Αναπτυξιακή πνοή θα δώσουν, επίσης, έργα που ακόμη μένουν στα χαρτιά όπως είναι και το Καλλιτεχνικό Σχολείο στη Μενεμένη, το Κολυμβητήριο Αμπελοκήπων, τα αντιπλημμυρικά έργα σε όλη την περιοχή και οι σχολικές αίθουσες στον Εύοσμο και το Ρετζίκι.
Θεωρώ, τέλος, ότι κυβερνητικές δράσεις σαν το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο για τα ανταλλάξιμα και τις καταπατημένες δημόσιες εκτάσεις θα παύσουν χιλιάδες πολίτες από μια πολύχρονη ομηρία
Ως κατακλείδα, σημειώνω ότι αν τα προβλήματα υποδομών στη δυτική Θεσσαλονίκη δε λυθούν στο ορατό μέλλον θα επηρεάσουν τη συνολική ανάπτυξη όλης της πόλης.
*Δημοσιεύθηκε στην ειδική έκδοση της «ΜτΚ» για τη Δυτική Θεσσαλονίκη, στις 03.07.2022