Θέμα: «Ρυθμιστικό καθεστώς και εποπτεία των Βιομηχανικών Περιοχών – Προτάσεις Τροποποίησης του Ν. 4982/2022 για τα επιχειρηματικά πάρκα»
Στόχος του ν. 4982/2022 ήταν αναμφισβήτητα η τόνωση της περιφερειακής ανάπτυξης, της απασχόλησης, της βιομηχανικής παραγωγής και της πράσινης επιχειρηματικότητας.
Ωστόσο, παρά τις θετικές προθέσεις της κυβέρνησής, η πρακτική εφαρμογή του εν λόγω νόμου έχει προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στις βιομηχανικές περιοχές με τους συνδέσμους των εγκατεστημένων να προτείνουν:
-
την τροποποίηση του άρθρου 23 του ν. 4982/2022. Αντί της διάταξης του άρθρου 23 να υπάρξει πρόβλεψη ότι «η κατάρτιση των Κανονισμών Λειτουργίας αποτελεί αντικείμενο υπερψήφισης από το 51% των ιδιοκτητών γης επί της έκτασης του Επιχειρηματικού Πάρκου, χωρίς να προσμετρώνται στη συνολική έκταση οι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι. Σε περίπτωση αποτυχίας, να γίνεται προσφυγή σε Διαιτησία (κατ’ αντιστοιχία με τις ΣΣΕ), η οποία θα μπορούσε να διεξάγεται από τα μέλη ενός Εποπτικού Φορέα των Βιομηχανικών Περιοχών (βλ. κάτωθι), ο οποίος θα λειτουργεί σαν οιονεί ανεξάρτητη αρχή με ευρείες αρμοδιότητες. Αντίστοιχα, θα πρέπει να επανέλθει η προϊσχύουσα διάταξη του άρθρου 59 παρ. 3 και 4 του ν. 3982/2011, που είχε προστεθεί με το άρθρο 10 παρ. 6 του ν. 4605/2019 (ΦΕΚ Α 52) και είχε ψηφιστεί ομόφωνα από τη Βουλή, προβλέποντας τη διαδικασία αναθεώρησης του Κανονισμού Λειτουργίας, έπειτα από αίτημα του 20% των εγκατεστημένων επιχειρήσεων. Εναλλακτικά, θα ήταν πάλι προτιμότερο σε σχέση με το ισχύον καθεστώς, οι Κανονισμοί Λειτουργίας να αποκτήσουν εκ νέου κανονιστικό χαρακτήρα, να συντάσσονται υπό την θεσμική εγγύηση της Πολιτείας και να εγκρίνονται με Υπουργικές Αποφάσεις.
-
Δημιουργία Εποπτικού Φορέα ως αυτοτελή Μονάδα – Υπηρεσία στο υπουργείο Ανάπτυξης. Προτείνεται η σύσταση Μόνιμης Διεύθυνσης Λειτουργίας Βιομηχανικών Πάρκων στο Υπουργείο Ανάπτυξης, ως αυτοτελή Μονάδα-Υπηρεσία, η οποία, εκτός από ελεγκτικός μηχανισμός, θα λειτουργεί παράλληλα και ως υπηρεσία, για να συγκεντρώνονται όλα τα αιτήματα και τα πορίσματα των επιτροπών, προς αξιολόγηση και διεκπεραίωση. Θα έχει επίσης αρμοδιότητα να εισηγείται κυρώσεις σε βάρος του Φορέα Διαχείρισης, έπειτα από αναφορές Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων, για παραβίαση μεταξύ άλλων, των αρχών της χρηστής και συνετής διοίκησης και διαχείρισης των ΕΠ και θα επιλύει διαφωνίες μεταξύ των εγκατεστημένων επιχειρήσεων και της Διαχειρίστριας. Διευκρινίζεται, ότι τόσο ο νόμος 3982/2011 (άρθρο 60) όσο και ο νέος νόμος 4982/2022 (άρθρο 32), προβλέπουν την υποχρέωση του Υπουργείου να ασκεί εποπτεία επί των διαχειριστών με τακτικούς και έκτακτους ελέγχους καθώς και να επιβάλει πρόστιμα σε περίπτωση παραβιάσεων εκ μέρους τους. Δεν υπάρχει όμως κανένα στοιχείο για την διενέργεια ελέγχων στην πράξη και κυρίως για την επιβολή προστίμων εκ μέρους του Υπουργείου σε βάρος Φορέων Διαχείρισης, παρά τις διαμαρτυρίες των εγκατεστημένων για πλημμελή παροχή υπηρεσιών.