Εργοστάσιο Τεχνητής Νοημοσύνης: Προσοχή στις χρεώσεις
Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αύριο θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε για μία σημαντική μεταρρύθμιση, τη μετάπτωση του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ. Εκεί θα έχω την ευκαιρία να πω τις απόψεις μου τόσο για τον ΟΠΕΚΕΠΕ όσο και για το αγροτικό ζήτημα, για τα αιτήματα των αγροτών και φυσικά για τις κινητοποιήσεις και τα μπλόκα.
Σήμερα θα εστιάσω αποκλειστικά στο παρόν νομοσχέδιο, το οποίο αποτελεί μια τομή για τη χώρα. Είναι ένα βήμα που θα μας εναρμονίσει σταδιακά με αυτά τα οποία γίνονται στο εξωτερικό. Έρχεται μετά από την -για μένα- εξαιρετικά σημαντική δημιουργία του Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας. Έρχεται μετά την εξαιρετικά σημαντική εξαγγελία του Πρωθυπουργού για ενοποίηση του οικοσυστήματος έρευνας και καινοτομίας στην Ελλάδα, ένα οικοσύστημα το οποίο είναι διασπασμένο. Να φανταστείτε ότι φορείς υπάρχουν στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, στο Υπουργείο Παιδείας, στο Υπουργείο Ανάπτυξης, ακόμη και στο Υπουργείο Εσωτερικών.
Τι είναι όμως η τεχνητή νοημοσύνη; Ουσιαστικά είναι επεξεργασία μέσα από πολύ δυνατή, μεγάλη υπολογιστική δύναμη εκατομμυρίων δεδομένων. Και μέσα από την επεξεργασία αυτή δίνονται κάποια αποτελέσματα τα οποία αξιοποιούνται, από τη θεραπεία παραδείγματος χάρη του καρκίνου ή τα φάρμακα έως τη δημιουργία ρομπότ. Η Ελλάδα λοιπόν θα αποκτήσει το πρώτο τέτοιο εργοστάσιο, δηλαδή θα έχει αυτή την υπολογιστική δύναμη την οποία θα την παρέχει σε ιδιωτικούς και δημόσιους φορείς. Η έδρα θα είναι ο Δημόκριτος.
Θα ήθελα, κύριε Υπουργέ, να δείτε και το εξής. Πέρα από το ότι θα κάνετε εργοστάσιο και στη Δυτική Μακεδονία, διοικητικά φαντάζομαι ότι θα πρέπει να υπάρχει και μία δομή στο ΕΚΕΤΑ στη Θεσσαλονίκη.
H Θεσσαλονίκη ούτως ή άλλως φιλοδοξεί, έχει το δυναμικό, να γίνει κέντρο καινοτομίας στα επόμενα χρόνια. Έχουμε, ακόμη, δρόμο να διανύσουμε σε μια τέτοια κατεύθυνση. Είμαι από αυτούς που δεν βαυκαλίζομαι, σημειώνω, όμως, ότι αυτό το οποίο γίνεται είναι σημαντικό. Και βέβαια, με προτεραιότητες στην υγεία αλλά και στον πολιτισμό. Είναι πολύ σημαντικό, γιατί υπάρχει ο φόβος -υπάρχει σε κάποιους ο φόβος- σε λίγα χρόνια να έχουμε πρόβλημα γλώσσας, να δημιουργηθεί μέσα από τη διαδικασία αυτή και το μοντέλο για την ελληνική γλώσσα. Ένα μοντέλο, δηλαδή, μέσα από την τεχνητή νοημοσύνη.
Εκείνο το οποίο είδα στις εισηγήσεις των συναδέλφων, πέρα από τα θέματα που αφορούσαν το αγροτικό, είδα μία φοβία. Μία φοβία, η οποία είχε και ιδεολογικό προσανατολισμό, αλλά υπήρχε και μία τεχνοφοβία, μία φοβία σε επίπεδο βιο- ηθικής. Είναι θέματα τα οποία δεν έχουν λυθεί διεθνώς, ναι. Αλλά, εξαρτάται το πού εστιάζουμε. Όταν εστιάζουμε σε ένα πρόβλημα και όχι στη λύση του, δεν μπορούμε να πάμε μπροστά. Η τεχνητή νοημοσύνη είναι εδώ, πρέπει να εστιάσουμε σε αυτήν. Πρέπει, προφανώς, να προσαρμοστούμε σε αυτό που έρχεται. Και βέβαια, υπάρχουν αυτοί οι φόβοι, εδώ η Εκκλησία μιλάει για τον φόβο του μετανθρωπισμού, εμείς δεν θα μιλήσουμε για θέματα τεχνοφοβίας ή βιοηθικής; Ναι, αλλά αυτό έρχεται ως, αν θέλετε, παράπλευρο θέμα, το οποίο οφείλουμε να λύσουμε.
Ούτε το θέμα των δεδομένων είναι σε αυτό το οποίο πρέπει να εστιάσουμε. Υπάρχουν λύσεις, τα δεδομένα να είναι ανώνυμα, και όλα αυτά τα δεδομένα, οι μετακινήσεις παραδείγματος χάρη όλων μας, ανώνυμες μετακινήσεις, μπορούν να μας οδηγήσουν σε λύσεις ώστε να έχουμε πιο βιώσιμες πόλεις. Βιώσιμες πόλεις, όμως, σημαίνει και συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης. Η τοπική αυτοδιοίκηση, κύριε Υπουργέ, ακόμη πρέπει να κάνει πολλά βήματα. Δεν είναι όλες όλοι οι φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης, σήμερα, Δήμος Τρικάλων. Έχω την εντύπωση ότι έχουμε, ακόμη, στον τομέα αυτό να κάνουμε πάρα πολλά βήματα.
Έρχομαι, τώρα, σε δύο θέματα στα οποία θα ήθελα να συμμεριστώ κάποιους, αν θέλετε, όχι φόβους, κάποια θέματα, τα οποία με προβληματίζουν. Καταρχήν, χαιρετίζω το ότι κατά παρέκκλιση του ν. 4412 θα μπορεί να λειτουργεί ο συγκεκριμένος φορέας. Εδώ όμως έρχεστε, ενώ συμφωνώ με αυτό που κάνετε, σε αντίφαση με το Υπουργείο Υποδομών, που με τη δικαιολογία ότι ο ν.4412 έχει γενική εφαρμογή κλείνει, με ξαφνικό θάνατο, την Εγνατία Οδό. Θα μπορούσε η Εγνατία Οδός να λειτουργεί κατά παρέκκλιση του ν. 4412 και να αποτελεί τον φορέα για φορείς του δημοσίου, οι οποίοι δεν έχουν τεχνική υπηρεσία.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει προειδοποιητικά το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Και ένα δεύτερο θέμα, όσον αφορά το Υπερταμείο. Ξέρετε ότι θα χρησιμοποιούν νεοφυείς επιχειρήσεις, το εργοστάσιο τεχνητής νοημοσύνης. Εκεί το Δημόσιο -και το Δημόσιο το εκπροσωπείτε εσείς- πρέπει να παίζει πολύ σημαντικό ρόλο. Αν λειτουργούν οι εκπρόσωποι του Υπερταμείου με τον τρόπο που λειτουργούν στην κεντρική αγορά Θεσσαλονίκης, θα έχουμε πρόβλημα. Εκεί, επί τέσσερα χρόνια, η ίδια διοίκηση έχει φέρει στα κάγκελα, με μία πολιτική για να βγάλει 100, 200, 500, 1.000.000, τους ανθρώπους, οι οποίοι από το πρωί μέχρι το βράδυ δουλεύουν στη λαχαναγορά. Και όταν μιλάμε για νεοφυείς επιχειρήσεις, κύριε Υπουργέ, ξέρετε ότι οι νεοφυείς επιχειρήσεις είναι αυτές που θα μας επιτρέψουν να κάνουμε το άλμα. Άρα, η εποπτεία σας στο θέμα αυτό, του οποιουδήποτε Υπουργού είναι στο μέλλον, πρέπει να είναι σημαντική και ίσως και θεσμικά κατοχυρωμένη. Μην έχουμε πέντε εκπροσώπους του Υπερταμείου στη συγκεκριμένη εταιρεία, οι οποίοι δεν θα ισορροπούν ανάμεσα στην ανάγκη, ναι, να υπάρχει κέρδος και στην ανάγκη να στηριχθούν οι νεοφυείς επιχειρήσεις.
Κατά τα άλλα, μιλάμε για μία μεταρρύθμιση, η οποία είναι σημαντική, την οποία την στηρίζω και μακάρι να έρθουν και από άλλα Υπουργεία κάποιες αντίστοιχες μεταρρυθμίσεις.