Συνθήκες εικονικής πραγματικότητας έχει δημιουργήσει η κυβέρνηση και η Αττικό Μετρό γύρω από την κατασκευή και κυρίως όσον αφορά στο χρόνο ολοκλήρωσης του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Ας γνωρίζουν οι Θεσσαλονικείς ότι ακόμη και να αρχίζει άμεσα να κατασκευάζεται ο σταθμός Βενιζέλου, με τον τρόπο που προτείνει η κυβέρνηση και η Αττικό Μετρό (χωρίς δηλαδή απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων) θα απαιτηθούν τουλάχιστον αλλά πέντε χρόνια για την ολοκλήρωση του και η λειτουργία ΟΛΟΥ του Μετρό θα πρέπει πιθανότατα να σταματήσει για ένα χρόνο.
Αντί λοιπόν και «Μετρό και αρχαία» στη Βενιζέλου, αν προχωρήσουν με την λύση που επέλεξαν, στο τέλος θα έχουμε «μόνο ή καθόλου αρχαία και σίγουρα καθόλου μετρό».
Γιατί δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης;
Οι «πολλές υποσχέσεις μειώνουν την εμπιστοσύνη» είχε πει ο Λατίνος ποιητής Οράτιος και εκτιμώ πως αυτή του η φράση ταιριάζει πολύ στην υπόθεση της κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης.
Σε κάθε περίπτωση είναι αλήθεια πως η δημοπράτηση της βασικής γραμμής των 9,6 χλμ., που διατρέχει το κέντρο της πόλης, έγινε με προμελέτες, τα τεύχη δημοπράτησης ήταν ασαφή σε αρκετά σημεία και λόγω αυτών και άλλων προβλημάτων το έργο προχωρούσε με χαμηλές ταχύτητες. Όμως, η σημερινή κυβέρνηση το 2015 βρήκε λυμένα τα βασικά προβλήματα που παρέλαβε η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου το 2012.
Ποια ήταν η κατάσταση του έργου στις αρχές του 2015;
Στις αρχές του 2015 η κατάσταση ήταν η εξής:
- Υποκατάσταση του ουσιαστικά πτωχυμένου βασικού συντελεστή της κοινοπραξίας από άλλον
- Θέσπιση διαιτησιών. Είναι η κύρια αιτία που προχωρά το έργο. Επειδή ο νόμος περί δημοσίων έργων δεν προέβλεπε διαιτησία και το τίμημα ήταν turnkey, δεν ήταν δυνατόν να πληρωθούν οι εξωσυμβατικές εργασίες που οφείλοντο σε αλλαγή συνθηκών
- Παράδοση σταθμών Παπάφη και Νέας Ελβετίας.
• Εξασφάλιση χρηματοδότησης 50 εκ. ευρώ για επιπλέον αρχαιολογικές εργασίες. - Ολοκλήρωση απαλλοτριώσεων.
- Παραλαβή τμήματος αμαξοστασίου από το Δήμο και κατασκευή αντιπλημμυρικού έργου στη Νέα Ελβετία.
- Μεταφορά των μετροποντίκων από την Ανάληψη στη Νέα Ελβετία, για να ολοκληρώσουν τις σήραγγες με αντίθετη πορεία.
- Παράδοση του 50% των έργων πολιτικού μηχανικού που αποτελούσε τον κύριο όγκο της κατασκευής.
- Εξασφάλιση χρηματοδότησης, δημοπράτηση, συμβασιοποίηση και υλοποίηση με γρήγορους ρυθμούς της επέκτασης προς Καλαμαριά.
- Έναρξη, inhouse, από την Αττικό Μετρό της εκπόνησης των μελετών για τις επεκτάσεις, κυρίως, προς Σταυρούπολη και προς Αμπελοκήπους – Εύοσμο.