Η Κυβέρνηση ΑΠΟαποιδιωτικοποιεί τον ΟΑΣΘ (Άρθρο στο «typosthes.gr»)

0
Μία «τρύπα στο νερό» που χειροτέρευσε την ποιότητα εξυπηρέτησης των πολιτών της Θεσσαλονίκης έφερε τελικά η πολιτική της κυβέρνησης για τον ΟΑΣΘ.
Υλοποιήθηκε κρατικοποίηση και όχι άνοιγμα στον ανταγωνισμό και από ένα κρατικοδίαιτο ιδιωτικό μονοπώλιο έγινε μετάβαση σε «hardcore» δημόσιο με όλες τις αδυναμίες που συνεπάγονται.
Τελικά, ο κρατικός και ο κομματικός έλεγχος των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης ήταν ο μόνος στόχος τους, ενώ αδιαφορούν για την ποιότητα υπηρεσιών, για την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων και για την εξυπηρέτηση του πολίτη.
Σήμερα, μπροστά μάλιστα στο αδιέξοδο που δημιούργησαν φτάσαμε στην a la carte ιδιωτικοποίηση επιμέρους τμημάτων του μεταφορικού έργου του ΟΑΣΘ.
Η μοναδική μακροπρόθεσμα βιώσιμη λύση για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης είναι το άνοιγμα στον ανταγωνισμό. Δεν χρειαζόμαστε κρατικά μονοπώλια, όπως δεν χρειαζόμαστε και ιδιωτικά.
Ένας ΟΑΣΘ, χωρίς κομματικές παρεμβάσεις, με σύγχρονο management, με εξορθολογισμένο το κόστος λειτουργίας του, χάριν των υποδομών και της τεχνογνωσίας που διαθέτει, δεν πρέπει να φοβάται τον ανταγωνισμό.
Την ίδια στιγμή, η τυχόν συμμετοχή των Δήμων στο έργο της αστικής συγκοινωνίας είναι στον «αέρα», διότι δεν βασίζεται σε πραγματικά επιχειρησιακά σχέδια, αλλά σε ευχές.
Ούτε η χρηματοδότηση των Δήμων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων μπορεί να αποτελεί λύση, καθώς η συγκεκριμένη τράπεζα δανείζει με εγγυήσεις και απαιτεί πάντα την αποπληρωμή.
Τι εγγυήσεις μπορούν να δώσουν οι δήμοι και πώς θα διασφαλίσουν την ύπαρξη κερδών, μέσω των οποίων θα αποπληρώνουν τα δάνεια; Η εποχή που «αέρα πατέρα»  που έδινε εγγυήσεις το Δημόσιο, πέρασε ανεπιστρεπτί.
Πάντως, συνεχώς, αποδεικνύεται ο ανύπαρκτος συνολικός κυβερνητικός σχεδιασμός για τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης.
Έτσι, αφού μείωσαν τον αριθμό των κυκλοφορούντων λεωφορείων εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος, τώρα παραχωρούν στα ΚΤΕΛ τα προαστιακά δρομολόγια για να εξοικονομήσουν λεωφορεία για τις γραμμές εντός Θεσσαλονίκης.
Ταυτόχρονα, δεν ανανεώνουν το στόλο των λεωφορείων  για να μην υποστούν τις σχετικές δαπάνες και για αυτό αύξησαν με νόμο την επιτρεπόμενη ηλικία κυκλοφορίας λεωφορείων από 20 σε 23 έτη.
Εκτός από τον ΟΑΣΘ που βαθμιαία καταρρέει, μέσα στο κομματισμό και την αναξιοκρατία, το σχέδιο για τον ΟΣΕΘ (Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης) έχει ήδη υπονομευτεί.
Όχι απλά δεν υποστηρίχθηκε ο ΟΣΕΘ, αλλά του αφαιρέθηκε η εποπτεία του ΟΑΣΘ (μάλλον ο ΟΑΣΘ εποπτεύει τον ΟΣΕΘ), με αποτέλεσμα να μην γίνεται κανένας έλεγχος των ενεργειών του δεύτερου.
Με το πρόσχημα της κάθαρσης, δυστυχώς, η κυβέρνηση διέλυσε τον ΟΑΣΘ και ξεκίνησε, άκουσον-άκουσον, την ΑΠΟαποιδιωτικοποίηση του.