ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ Πάνελ: Άλλες διαστάσεις της ηλεκτροκίνησης Ενότητα Εξειδικευμένοι κλάδοι και ενεργειακά δίκτυα 31/5/2025 Νόησις

Η θεματική του συγκεκριμένου πάνελ εστιάζει σε ένα συχνά παραγνωρισμένο αλλά εξαιρετικά κρίσιμο πεδίο της ενεργειακής μετάβασης: τις εναλλακτικές διαστάσεις της ηλεκτροκίνησης.
Όταν μιλάμε για ηλεκτροκίνηση, η σκέψη μας πηγαίνει συνήθως στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και στη μετάβαση του ιδιωτικού στόλου.
Ωστόσο, η πραγματική δυναμική και η καινοτομία στον τομέα της ηλεκτροκίνησης εκδηλώνεται πολύ πιο ευρύτερα, από τα ηλεκτρικά ποδήλατα και τα πατίνια, έως τα ηλεκτροκίνητα φέρι και τις τεχνολογίες ασύρματης φόρτισης.
Εν συντομία τρεις κρίσιμες πτυχές:
  1. Μικροκινητικότητα: Πατίνια και Ποδήλατα
Η ηλεκτροκίνηση μικρής κλίμακας προσφέρει λύσεις βιώσιμης μετακίνησης εντός πόλης, μειώνοντας την κυκλοφοριακή συμφόρηση και τις εκπομπές CO₂. Εδώ όμως τίθενται και θέματα:
  • Ασφάλειας και ρύθμισης του χώρου χρήσης,
  • Διαχείρισης στόλου και φόρτισης,
  • Διασύνδεσης με τα δίκτυα ΜΜΜ και με αστικές πολιτικές κινητικότητας.
Η συνεργασία με τους ΟΤΑ, καθώς και η ανάπτυξη υποδομών μικροφόρτισης, είναι καθοριστικής σημασίας.
  1. E-Ferries: Ηλεκτροκίνηση στη Θάλασσα
Η μετάβαση των θαλάσσιων μεταφορών σε ηλεκτροκίνηση έχει τεράστιες δυνατότητες αποανθρακοποίησης, ειδικά για τοπικά και νησιωτικά δρομολόγια:
  • Ηλεκτροκίνητα φέρι μπορούν να αξιοποιηθούν σε μικρές αποστάσεις, όπως διαδρομές εντός λιμανιών ή μεταξύ κοντινών νησιών.
  • Παράλληλα, δημιουργούνται νέες ανάγκες στα λιμάνια: υποδομές φόρτισης υψηλής ισχύος, έξυπνα ενεργειακά δίκτυα, διασύνδεση με ΑΠΕ.
Το ζητούμενο εδώ είναι η συνεργασία μεταξύ ναυτιλιακών, τεχνολογικών και ενεργειακών φορέων, καθώς και η ανάπτυξη κατάλληλου ρυθμιστικού πλαισίου.
Θα ήταν παράλειψη να μην αναφέρω ότι σύντομα θα είναι πραγματικότητα το πρώτο ηλεκτρικό ferry που θα εκτελεί τη διαδρομή Πόρος – Γαλατάς, συμβάλλοντας στη μετατροπή της πορθμειακής γραμμής σε μηδενικών ρύπων.
Το έργο εντάσσεται στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Gr Eco Island, με στόχο τη μετατροπή του Πόρου σε ένα βιώσιμο και πράσινο νησί.
  1. Ασύρματη Φόρτιση: Το μέλλον της απρόσκοπτης ηλεκτροκίνησης
Η ασύρματη φόρτιση, είτε για στατικά οχήματα είτε για εν κινήσει μεταφορικά μέσα, υπόσχεται:
  • Ευκολία χρήσης για τον τελικό καταναλωτή,
  • Αισθητική και λειτουργική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο,
  • Δυνατότητα φόρτισης μικροκινητικών μέσων, αυτόνομων οχημάτων και ειδικών χρήσεων.
Βρίσκεται ακόμη σε πειραματικό στάδιο για πολλές εφαρμογές, ωστόσο ο συνδυασμός της με έξυπνα δίκτυα και τεχνολογίες διαχείρισης ενέργειας αναμένεται να την καταστήσει βασικό πυλώνα της ενεργειακής υποδομής του μέλλοντος.
Στο πλαίσιο αυτό, έχουν γίνει σημαντικά βήματα στην κατασκευή σταθμών φόρτισης σε μεγάλες πόλεις και σε κεντρικούς οδικούς άξονες, με στόχο την ενίσχυση της προσβασιμότητας των πολιτών στους φορτιστές.
Η κυβέρνηση, μέσω της Επιτροπής Ενέργειας και Φυσικών Πόρων, συνεργάζεται με ιδιωτικούς φορείς για την τοποθέτηση σταθμών φόρτισης σε κεντρικά σημεία των πόλεων και στους αυτοκινητοδρόμους, διευκολύνοντας την καθημερινή χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι έχουν γίνει σημαντικά βήματα  για τη δημιουργία υποδομών φόρτισης. Από τα 70 σημεία φόρτισης το 2019 βρισκόμαστε τώρα στα 6.700 ενώ στόχος είναι το 2026 να φτάσουμε τα 10.000 σημεία φόρτισης.
Για το πρόγραμμα Φορτίζω Παντού που είναι επιδοτούμενο έχουν γίνει αιτήσεις που αφορούν 3.800 σημεία φόρτισης.
Αυτή τη στιγμή για κάθε σημείο φόρτισης αντιστοιχούν 7 Η/Ο εκ των οποίων τα 3 είναι αμιγώς ηλεκτρικά.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα με τις υποδομές φόρτισης το αντιμετωπίζει η ελληνική περιφέρεια.
Δεν υπάρχει ισομερής κατανομή των υποδομών φόρτισης μεταξύ μεγάλων αστικών κέντρων και περιφέρειας.
Η ηλεκτροκίνηση δεν αφορά μόνο την αντικατάσταση του κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Αφορά τη ριζική αναδιάρθρωση του τρόπου με τον οποίο κινούμαστε, φορτίζουμε και διαχειριζόμαστε την ενέργεια.
Σήμερα καλούμαστε να δούμε πέρα από τα οχήματα, να αναγνωρίσουμε την ηλεκτροκίνηση ως συστημική πρόκληση και ευκαιρία διατομεακής καινοτομίας, σε πεδία που συνδυάζουν μεταφορές, ενέργεια, τεχνολογία και αστική πολιτική.