Να στηριχθεί η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. (Άρθρο μου στην εφημερίδα «ThessNews», 08-06-2019)

0
Η τραγική σημερινή κυβέρνηση οδηγεί σε απαξίωση όλες τις σημαντικές υποδομές της χώρας και μεταξύ αυτών και την Εγνατία Οδό.
Ούτε λίγο-ούτε πολύ αυτό περιγράφει η πολύ πρόσφατη τρίτη έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας της Κομισιόν, η οποία αναλύει μία κατάσταση, στην οποία μεταξύ άλλων σημειώνεται ότι μέχρι στιγμής δεν υπάρχει σαφής εικόνα «για τις εργασίες που πρέπει να γίνουν ώστε οι γέφυρες της Εγνατίας Οδού να κατηγοριοποιηθούν ως ασφαλείς»!
Στην ίδια έκθεση επισημαίνεται πως «πολύ πρόσφατα (Μάρτιος 2019) κάποιες από τις γέφυρες του οδικού άξονα κατηγοριοποιήθηκαν από την Εγνατία Οδός ΑΕ ως «πιθανά επικίνδυνες», χωρίς να υπάρχει σημαντική αλλαγή στην κατάστασή τους».
Οι εκπρόσωποι των δανειστών ζητούν από τη διοίκηση της Εγνατία Οδός ΑΕ να «ξεκαθαρίσει σαφώς τα μέτρα που πρόκειται να ληφθούν καθώς και το κόστος τους ώστε οι γέφυρες να καταστούν απολύτως ασφαλείς». Μόνο τότε, επισημαίνεται, «η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού θα κατανείμει με ακρίβεια τους κινδύνους μεταξύ του παραχωρησιούχου και του Ελληνικού Δημοσίου».
Αρχικά η Κομισιόν κάνει λόγο για μία εταιρεία του Δημοσίου, στην οποία έως πρόσφατα εκκρεμούσε, τόσο η τοποθέτηση του διευθύνοντος συμβούλου, όσο και του προέδρου.
Πολύ έγκαιρα έχω υποστηρίξει ότι η παραχώρηση σε ιδιώτες της εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού πρέπει να προχωρήσει.
Ταυτόχρονα, όμως είναι απαραίτητο να μην χαθεί η σημαντική τεχνογνωσία που έχει η Εγνατία Οδός ΑΕ τόσο στη διαχείριση αυτοκινητοδρόμων, όσο και στην κατασκευή οδικών έργων.
Για να αποφύγουμε, την ελάχιστη έστω πιθανότητα να έχουμε αντίστοιχα της Γένοβας φαινόμενα με τη κατάρρευση των γεφυρών, πρέπει η πολιτεία να δημιουργήσει ένα μητρώο γεφυρών με βάση το οποίο θα εκτελούνται προληπτικές συντηρήσεις σύμφωνα με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Η δημιουργία του μητρώου αυτού προτείνω να ανατεθεί στην Εγνατία Οδό Α.Ε., η οποία άλλωστε εδώ και τρία χρόνια έχει αναλάβει να υλοποιήσει το πρόγραμμα «Ενίσχυση της οδικής ασφάλειας», ύψους 500 εκ. ευρώ, με προβλεπόμενη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ ή από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και ως παρόμοιο έργο μπορεί να θεωρηθεί η συντήρηση των γεφυρών.
Προτείνω επίσης η Εγνατία Οδός Α.Ε. να λειτουργήσει ως συντονιστική Αρχή Αυτοκινητοδρόμων, τώρα μάλιστα που παραδόθηκαν και οι υπόλοιποι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι και να αναλάβει το «δορυφορικό» διόδιο. Ο συντονισμός αυτός κρίνεται απαραίτητος από τη στιγμή που οι παραχωρησιούχοι είναι διαφορετικοί, ενώ πάντα πρέπει να υπάρχει από την πλευρά της πολιτείας επίβλεψη της ορθής υλοποίησης των συμβάσεων.