Χωρίς προσπάθεια, δεν υπάρχει ευημερία (Συνέντευξη στο Free Sunday και τον δημοσιογράφο Χρήστο Μάτη, 05-07-2019)

  •   Κύριε Σιμόπουλε, για τους πολίτες της Θεσσαλονίκης υπάρχει ένα στοιχείο που θα καταστήσει την επόμενη κυβέρνηση διαφορετική: Θα τελειώσει το μετρό; Πότε και τι θα γίνει με το σταθμό της Βενιζέλου;
Είναι ξεκάθαρο πως η σημερινή κυβέρνηση δεν μπόρεσε να ολοκληρώσει το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης, παρόλο που της παραδόθηκε με όλα τα μείζονα θέματα του λυμένα, εκτός από τις αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου. Η διαχείριση των αρχαιοτήτων και της κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου αποτελεί μνημείο προχειρότητας και ανικανότητας, το οποίο χρεώνεται η σημερινή κυβέρνηση και η διοίκηση της Αττικό Μετρό. Κατόρθωσαν επί 4 χρόνια να μην παρουσιάσουν μία αξιόπιστη και οικονομοτεχνικά συγκεκριμένη λύση για να ικανοποιήσουν την μεγάλη τους επιθυμία, δηλαδή το “Και Μετρό και Αρχαία”. Έτσι κινδυνεύουμε να πάμε στο άλλο άκρο για την περίπτωση της Βενιζέλου, δηλαδή το “Ούτε Μετρό, ούτε Αρχαία”.
  • Τι έγινε την τελευταία τετραετία;
Εδώ και μία τετραετία δεν έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες για την κατασκευή των ηλεκτρομηχανολογικών των σιδηροδρομικών συστημάτων της επέκτασης της Καλαμαριάς. Μόλις 2 από τους 9 διαγωνισμούς έχουν υλοποιηθεί χωρίς μάλιστα να έχουν ανακηρυχθεί ανάδοχοι, ενώ 4 δεν έχουν ούτε καν τεύχη δημοπράτησης. Εάν ψάχνετε ευθύνες για το ζήτημα αυτό, μπορείτε να τις αναζητήσετε στην διοίκηση της Αττικό Μετρό. Τι έπραξε τα τελευταία χρόνια για το θέμα αυτό; Το 2022 υπό τις καλύτερες συνθήκες θα λειτουργήσει η επέκταση.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό, Θεόδωρος Παπαδόπουλος, ανέφερε πρόσφατα κατά τη διάρκεια του 3ου Συνεδρίου Υποδομών & Μεταφορών στην Αθήνα, πως η λειτουργία του σταθμού Βενιζέλου μετατίθεται για το 2024, έναντι του μέχρι στιγμής χρονοδιαγράμματος που ήταν για το 2023.
Κατά τη διάρκεια της τελευταίας διετίας επισήμανα πολλές φορές τις αστοχίες και τις μεγάλες καθυστερήσεις όσον αφορά στην περίπτωση της κατασκευής του Σταθμού Βενιζέλου.
Τώρα που βρίσκεται σε διαδικασία “αναχώρησης” η κυβέρνηση, άρχισαν να λύνονται και τα στόματα…
Το Μετρό προφανώς και θα τελειώσει από την κυβέρνηση της ΝΔ, αφού πρώτα αξιολογηθεί πόσους και ποιους “σκελετούς” μας άφησε στις “ντουλάπες” η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

 

  • Πως θα πείσετε όμως ότι η κυβέρνηση της ΝΔ θα κάνει αυτό που δεν έκαναν οι άλλοι;
Η ΝΔ δεν υπόσχεται αφειδώς, ακατάσχετα και με γνώμονα το “ρεσάλτο” στην εξουσία. Αυτά τα έκαναν άλλοι και προκάλεσαν μεγάλη ζημιά στην χώρα, ενώ καταρράκωσαν την εμπιστοσύνη των πολιτών στο πολιτικό σύστημα. Εάν αναφέρεστε στο έργο του Μετρό, σημειώνω ότι στις αρχές του 2015 η κατάσταση ήταν η εξής:
  • Υποκατάσταση του ουσιαστικά πτωχευμένου βασικού συντελεστή της κοινοπραξίας από άλλον
  • Θέσπιση διαιτησιών. Είναι η κύρια αιτία που προχωρά το έργο. Επειδή ο νόμος περί δημοσίων έργων δεν προέβλεπε διαιτησία και το τίμημα ήταν turnkey, δεν ήταν δυνατόν να πληρωθούν οι εξωσυμβατικές εργασίες που οφείλονταν σε αλλαγή συνθηκών (καθυστερήσεις από αρχαιολογικές εργασίες, αλλαγή χώρου εναπόθεσης χωμάτων, αλλαγή layout σταθμών).
  • Παραλαβή σταθμών Παπάφη και Νέας Ελβετίας. Για το πρώτο είναι γνωστή η σύγκρουση Αττικό Μετρό και Μητρόπολης Θεσσαλονίκης.
  • Ολοκλήρωση των αρχαιολογικών ανασκαφών στο βόρειο τμήμα της Αγίας Σοφίας και στο Βαρδάρη.
  • Εξασφάλιση χρηματοδότησης 50 εκ. ευρώ για επιπλέον αρχαιολογικές εργασίες.
  • Ολοκλήρωση απαλλοτριώσεων.
  • Παραλαβή τμήματος αμαξοστασίου από το Δήμο και κατασκευή αντιπλημμυρικού έργου στη Νέα Ελβετία.
  • Μεταφορά των μετροπόντικων από την Ανάληψη στη Νέα Ελβετία, ώστε με αντίθετη πορεία να ολοκληρώσουν τις σήραγγες.
  • Παραδώσαμε το 70% των έργων πολιτικού μηχανικού που αποτελούσε τον κύριο όγκο της κατασκευής.
  • Εξασφάλιση χρηματοδότησης, δημοπράτηση, συμβασιοποίηση και υλοποίηση με γρήγορους ρυθμούς της επέκτασης προς Καλαμαριά.
  • Έναρξη, inhouse, από την Αττικό Μετρό της εκπόνησης των μελετών για τις επεκτάσεις, κυρίως, προς Σταυρούπολη και προς Αμπελοκήπους – Εύοσμο.
Tο μόνο πρόβλημα που έπρεπε η παρούσα κυβέρνηση να διαχειριστεί ήταν οι αρχαιότητες στη Βενιζέλου. Τα αποτελέσματα της διαχείρισης τους είναι γνωστά…
  • Όντως καθυστερούν τα έργα στην Βόρεια Ελλάδα; Κι αν ναι ποιο είναι το πολιτικό πρόβλημα που παράγει αυτό το αποτέλεσμα;
Όταν υπάρχει πολιτική βούληση, σχέδιο και όρεξη για δουλειά, τότε όλα μπορούν να συμβούν.Στο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, από το 2012 έως το τέλος του 2014, παραδώσαμε ολοκληρωμένα σημαντικά έργα, τόσο σε περιφερειακό, όσο και σε εθνικό επίπεδο. Επρόκειτο για έργα βαλτωμένα επί χρόνια, τα οποία βελτίωσαν την καθημερινότητα των πολιτών και καταστούν σταδιακά τη χώρα κόμβο συνδυασμένων μεταφορών. Τα τελευταία 4 χρόνια η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν προώθησε ούτε μία μεγάλη παρέμβαση σε επίπεδο υποδομών στην Βόρεια Ελλάδα. Το μόνο που έκαναν ήταν να κάνουν εγκαίνια και να κόβουν κορδέλες σε έργα τα οποία ξεκίνησε η ΝΔ ή και άλλες κυβερνήσεις παλαιότερα. Επομένως η επιτάχυνση ή όχι των έργων είναι ξεκάθαρα ζήτημα πολιτικής βούλησης.

 

  • Αισθάνεστε ότι το αποτέλεσμα των δημοτικών εκλογών στον Δήμο Θεσσαλονίκης, έχει σημασία για τις βουλευτικές εκλογές;
Δεν νομίζω ότι έχει κάποια σημασία το αποτέλεσμα των δημοτικών εκλογών. Είναι δύο εντελώς διαφορετικές διαδικασίες με ξεχωριστό διακύβευμα. Εκτιμώ ότι αυτό θα φανεί και στις κάλπες της ερχόμενης Κυριακής, όπου η ΝΔ στον Δήμο Θεσσαλονίκης θα είναι με διαφορά η κυρίαρχη δύναμη. Είναι προφανές πως για το αποτέλεσμα των δημοτικών εκλογών υπάρχουν και άλλες αιτίες, που δεν ισχύουν στην περίπτωση των βουλευτικών.
  • Η ΝΔ έχει εστιάσει προεκλογικά στην επαγγελία της ανάπτυξης. Πρακτικά και συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη τι θα σημαίνει αυτό;
Σχέδιο, πολιτική βούληση, υπομονή και δουλειά, είναι τα συστατικά στοιχεία της «συνταγής» ανάπτυξης για τη Θεσσαλονίκη, τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και για όλη τη χώρα. Απουσία σχεδίου, κοντόφθαλμη στρατηγική, εγωισμός και συμφεροντολογική προσέγγιση χαρακτηρίζει τις προσπάθειες ανάπτυξης στην πόλη μας, σε συνδυασμό με τις εκθέσεις ιδεών των περιβόητων master plan και των επικοινωνιακών πυροτεχνημάτων της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ.
Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης υπό την νέα του ιδιοκτησία αποτελεί έναν κρίκο, ο οποίος έρχεται να προστεθεί δίπλα στα υπόλοιπα πλεονεκτήματα της Θεσσαλονίκης, όπως είναι η γεωγραφική της θέση, το παραλιακό μέτωπο, οι τουριστικές προοπτικές και ο πρωτογενής τομέας της ευρύτερης περιοχής μας.
Οι αναπτυξιακές προοπτικές ενισχύονται από το θαλάσσιο μέτωπο της πόλης, που όμοιό του ελάχιστες πόλεις διαθέτουν σε όλο τον κόσμο και το οποίο παραμένει αναξιοποίητο, ενώ μπορεί να προσελκύσει επενδύσεις και να δημιουργηθούν πολλές χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Μαρίνες, πλωτές υποδομές αναψυχής και διεθνείς αθλητικές δράσεις και όλα αυτά με σεβασμό στο περιβάλλον και στην ανάγκη των κατοίκων της πόλης να διατηρήσουν την «διέξοδο» τους προς την θάλασσα, έχουν βρει εφαρμογή εδώ και πολλές δεκαετίες σε άλλα αστικά κέντρα του εξωτερικού με θαλάσσιο μέτωπο.
Στο πλαίσιο αυτό προφανώς έχουν θέση και οι συνδυαστικές μεταφορές με έδρα τη Θεσσαλονίκη, καθώς θα αναβαθμίσουν συνολικά την προοπτική της πόλης.
  • Τι πιστεύετε ότι αφήνει πίσω της ως κληρονομιά η κυβερνητική θητεία του ΣΥΡΙΖΑ;
Με βάση το κυβερνητικό έργο της περιόδου 2015 – 2019 στα θέματα του ασφαλιστικού, του φορολογικού, των αγροτών, και της επαναφοράς της χώρας σε τροχιά ανάπτυξης, πιστεύω ότι ελάχιστα πράγματα άλλαξαν στην ελληνική οικονομία. Η πεποίθησή μου για το αδιέξοδο της κυβερνητικής πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ εδράζεται σε συγκεκριμένους γενικούς και ειδικούς παράγοντες.
Οι γενικοί είναι:
Ο κρατισμός και ο σοσιαλισμός δεν παράγουν πλούτο, αντίθετα παράγουν φτώχεια την οποία αναδιανέμουν.
Χωρίς προσπάθεια δεν υπάρχει ευημερία.
Οι ειδικοί αφορούν στη σημερινή Κυβέρνηση και τα κύρια χαρακτηριστικά της:
Έχουν μεγάλη εμπειρία σε παρατεταμένες διαβουλεύσεις και όχι σε άμεση λήψη αποφάσεων και παραγωγή έργου σε κρίσιμες μάλιστα συνθήκες.
Δεν πιστεύουν στις ιδιωτικοποιήσεις και στην αξιοποίηση της περιουσίας του δημοσίου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η επί ένα χρόνο καθυστέρηση της υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης για τα αεροδρόμια και τα εμπόδια στις επενδύσεις στο Ελληνικό και στις Σκουριές.
Στα παραγωγικά υπουργεία, οι υπουργοί ουσιαστικά δεν πίστεψαν στην ιδιωτική οικονομία και υπονόμευσαν ακόμη και κεντρικές κυβερνητικές αποφάσεις ή δεν προχώρησαν τις δράσεις εκείνες που θα καταστούσαν την περιουσία του Δημοσίου πιο ελκυστική.
Με άλλα λόγια, η οικονομία για να αναπτυχθεί χρειάζεται ιδιωτικές επενδύσεις, με αξιοποίηση της περιουσίας του δημοσίου και δράσεις που θα την καθιστούν ελκυστικότερη, αλλά και, βέβαια, διαρθρωτικές αλλαγές στο Δημόσιο. Διαφορετικά, όσες περικοπές και να γίνουν σε μισθούς και συντάξεις και όσους φόρους να πληρώσουμε το αποτέλεσμα θα είναι πενιχρό.

 

  • Τον τελευταίο καιρό κυριαρχεί μία αίσθηση βεβαιότητας για τη νίκη τη ΝΔ. Τι θα συμβεί αν δεν έλθει η αυτοδυναμία;
Την αυτοδυναμία θα μας την εξασφαλίσει ο λαός στις εκλογές της 7ης Ιουλίου. Όπως σημείωσε και ο Κυριάκος Μητσοτάκης, η Ελλάδα δεν έχει την πολυτέλεια για περιπέτειες, καθώς χρειάζεται ισχυρή κυβέρνηση για γρήγορες αποφάσεις. Σε αυτήν την κατεύθυνση η ΝΔ θα επιδιώξει την ευρύτερη δυνατή κοινωνική και κοινοβουλευτική συναίνεση είτε έχουμε αυτοδυναμία, είτε όχι.
Οποιαδήποτε άλλη εξέλιξη εκτός από την αυτοδυναμία της ΝΔ, μπορεί να σημάνει ότι δεν αποκλείονται ξανά εκλογές μέχρι τις 15 Αυγούστου.

 

  • Εσείς υπηρετήσατε μία κυβέρνηση συνεργασίας. Τι προβλήματα δημιουργεί αυτό;
Οι κυβερνήσεις συνεργασίας πολλές φορές υποχρεώνονται σε μακρόσυρτες και αργές διαδικασίες, τις οποίες αυτή τη στιγμή δεν τις έχει ανάγκη η χώρα. Προφανώς εφόσον υπάρχει μία κυβέρνηση συνεργασίας, οι εταίροι της σέβονται ο ένας τον άλλο, στο πλαίσιο μιας προγραμματικής συμφωνίας. Αλλά η χώρα αυτή τη στιγμή έχει ανάγκη μία ισχυρή κυβέρνηση, η οποία με άνετη πλειοψηφία θα μπορέσει να προχωρήσει γρήγορα σε κρίσιμες μεταρρυθμίσεις, τις οποίες χρειάζεται ο τόπος.