Home / Χωρίς κατηγορία / ΥΜΝΩΔΟΣ – Πολιτισμός και νέες τεχνολογίες με έμφαση στη μουσική
ΥΜΝΩΔΟΣ – Πολιτισμός και νέες τεχνολογίες με έμφαση στη μουσική
Σας ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση να απευθύνω χαιρετισμό σε μια τόσο ενδιαφέρουσα εκδήλωση.
Ο πολιτισμός, ως θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα και κοινωνικό αγαθό, αποτελεί πυλώνα της ταυτότητάς μας.
Μεγάλη είναι η σημασία της αξιοποίησης της σύγχρονης ψηφιακής τεχνολογίας στον πολιτιστικό τομέα, όχι μόνο για τη διατήρηση και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς αλλά και για την ενίσχυση της πρόσβασης των πολιτών σε πολιτιστικά αγαθά.
Μέσα από δράσεις όπως το Εθνικό Αρχείο Μνημείων, το Αρχαιολογικό Κτηματολόγιο, η τρισδιάστατη ψηφιοποίηση μνημείων και η εικονική περιήγηση σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, η κυβέρνηση επιδιώκει να εκσυγχρονίσει τη λειτουργία των πολιτιστικών οργανισμών, να ενισχύσει τον πολιτιστικό τουρισμό και να διασφαλίσει τη διαρκή πρόσβαση και αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Η βυζαντινή μουσική, με την πνευματική της βάση και τα μοναδικά ηχοσυστήματα, συνιστά αναπόσπαστο μέρος της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, που σήμερα επωφελείται από τις δυνατότητες της ψηφιακής τεχνολογίας.
Οι νέες τεχνολογίες δίνουν τη δυνατότητα να διατήρησης, διδασκαλίας και προβολής της βυζαντινής μουσικής μέσω της ψηφιοποίησης, της εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας, της τεχνητής νοημοσύνης και άλλων καινοτόμων εργαλείων.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η πρωτοβουλία της Αποστολικής Διακονίας για την ψηφιοποίηση του αρχείου Κωνσταντίνου Πρίγγου.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα περιλαμβάνει την ηλεκτρονική ψηφιοποίηση των θησαυρών της Βυζαντινής Μουσικής που εμπεριέχονται στο Αρχείο του, με σκοπό την ελεύθερη πρόσβαση των χρηστών του διαδικτύου σε αυτούς.
Υπάρχει μάλιστα, και αναλυτικό επιστημονικό υπόμνημα αναφερόμενο στην ιστορία και τα βασικά χαρακτηριστικά της Βυζαντινής Μουσικής, μεταφρασμένο σε αγγλικά και ιταλικά, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί και από ξενόγλωσσους ερευνητές.
Θα ήταν παράλειψη να μην αναφέρω και την εφαρμογή ByzElxeis, που αναπτύχθηκε ως ένα εκπαιδευτικό εργαλείο με σκοπό την υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας κατά την σπουδή της βυζαντινής μουσικής.
Ειδική αναφορά θα κάνω και στο πρωτότυπο μουσικό όργανο υπό μορφή synthesizer, το οποίο, σύμφωνα με τον κατασκευαστή-εφευρέτη του, εκτελεί με μαθηματική ακρίβεια όλα τα μουσικά κείμενα της Βυζαντινής Μουσικής, παλαιά και νέα.
Έχει σχεδιαστεί και κατασκευαστεί σύμφωνα με τις αποφάσεις της Μουσικής Επιτροπής του Οικουμενικού Πατριαρχείου (το 1885), οι οποίες αφορούσαν τον καθορισμό όλων των θεωρητικών στοιχείων, κυρίως ως προς τα τονιαία διαστήματα και τις κλίμακες, βάσει των οποίων στοιχείων διδάσκεται και εκτελείται η Βυζαντινή Μουσική έως και σήμερα.
Με το καινοτόμο αυτό μουσικό όργανο αποδεικνύεται ότι η κλασσική μουσική προέρχεται από τη βυζαντινή και η βυζαντινή από την αρχαιοελληνική.
Τέλος, η βυζαντινή μουσική, μέσα από τον ψηφιακό μετασχηματισμό, γίνεται γέφυρα που ενώνει το παρελθόν με το μέλλον.
Οι νέες τεχνολογίες πρέπει να αξιοποιηθούν για τη διατήρηση και την προβολή αυτού του θησαυρού που ενισχύει την πολιτιστική μας ταυτότητα.
Η Ελλάδα, ως χώρα με σημαντική πολιτιστική κληρονομιά, επιδιώκει να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαμόρφωση του ψηφιακού πολιτιστικού μέλλοντος, με σεβασμό στην αυθεντικότητα και τα πνευματικά δικαιώματα.
Σας ευχαριστώ πολύ και εύχομαι καλή επιτυχία στις εργασίες της εκδήλωσης!