Δ.Τ. ΤΗΣ ΠΕΣΕΔΕ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ 15η ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ ΠΡΟΕΔΡΕΙΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ ΠΕΣΕΔΕ (18-12-2012)

 ΔΕΛΤΙΟΤΥΠΟΥ

15η ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ ΠΡΟΕΔΡΕΙΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ ΠΕΣΕΔΕ
Ανάπτυξη δεν γίνεται χωρίς δημόσια έργα, τα οποία αποτελούν τον κύριο μοχλό αναζωογόνησης της οικονομίας

 

Αλλάζουν όλα στα δημόσια έργα, καθώς μεταβάλλεται η μορφή τους και ονομάζονται πλέον αναπτυξιακά – επενδυτικά έργα, αλλά και ο τρόπος χρηματοδότησής τους. Παράλληλα, την αλλαγή του συστήματος παραγωγής των έργων υποδομής χώρας, με βελτιώσεις στο νομοθετικό πλαίσιο που θα αποτρέπουν στρεβλώσεις του παρελθόντος, προανήγγειλε ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων κ. Στράτος Σιμόπουλος, μιλώντας στη 15η Συνδιάσκεψη Προεδρείων των Συνδέσμων της Πανελλήνιας Ένωσης Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΣΕΔΕ),που πραγματοποιήθηκε σε ξενοδοχείο της Αθήνας, με θέμα «Μικρομεσαίοι Ε.Δ.Ε.- Ζοφερό Μέλλον- Αναζήτηση Διεξόδου στο Νέο Περιβάλλον».
Ειδικότερα, ο κ. Σιμόπουλος, αφού τόνισε ότι «είμαστε με το έργο και επομένως και με τις εργοληπτικές επιχειρήσεις», υπογράμμισε ότι το υπουργείο ασκεί πιέσεις στην Κυβερνητική ιεραρχία, ώστε να πληρωθούν σύντομα οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του δημοσίου προς τους εργολήπτες. Και πρόσθεσε ότι το υπουργείο Ανάπτυξης θα καταβάλλει τις οφειλές του προς τους εργολήπτες, οι οποίες ανέρχονται σε 200εκατ. Ευρώ περίπου, έως το τέλος του χρόνου.
Αλλαγή της νομοθεσίας
Ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων είπε ακόμη ότι ξεκίνησε ο διάλογος για τις βελτιώσεις του συστήματος παραγωγής δημοσίων έργων και στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης, που θα κατατεθεί στη Βουλή τις επόμενες βδομάδες, θα περιληφθούν οι πρώτες ρυθμίσεις. Στόχος είναι, είπε, να καταργηθούν ως μικτό σύστημα οι αναθέσεις έργων με μελέτη-κατασκευή, και με Εγκύκλιο να περιγραφούν σαφώς οι προϋποθέσεις με βάση τις οποίες θα μπορούν να δημοπρατούνται κάποια έργα με το σύστημα μελέτη-κατασκευή. Νομικά, πρόσθεσε, δεν μπορούν να καταργηθούν οι πρόσθετες εγγυήσεις αναδρομικά, αλλά για τα νέα έργα θα μειωθούν κατά 50%, ενώ το σύνολο των εγγυητικών επιστολών από το 40% που είναι σήμερα, μετά τη διενέργεια της προσωρινής παραλαβής, θα μειωθεί στο 20%. Γίνεται διαβούλευση για να αυξηθεί το ύψος του προϋπολογισμού των έργων, που μετά τη συμβασιοποίησή τους, θα ελέγχονται από Ελεγκτικό Συνέδριο. Επίσης συζητούνται:
-Αλλαγές στην ενημερότητα των εργοληπτικών πτυχίων, σε μία προσπάθεια επιτάχυνσης των έργων
-Σε περίπτωση ένστασης για το ανεκτέλεστο να μπορεί να επανέλθει ο εργολάβος με νέα υποβολή εντός 30 ημερών και εφόσον δεν ξεπερνά το ύψος του ανεκτέλεστου της τάξης του να απορρίπτεται η εναντίον του ένσταση.
– Για την υποβολή ενστάσεων σε διαγωνισμούς, θα υπάρχει παράβολο ύψους 250 έως 50.000EUR ανάλογα με το ύψος του έργου. (Σημειώνεται ότι η ΠΕΣΕΔΕ ζήτησε την μη υλοποίηση του μέτρου).
– Για την επαναπροκήρυξη λόγω μη εύλογου τιμήματος, γίνεται προσπάθεια η πρόταση να μην ανήκει στην υπηρεσία. Ο ίδιος είπε ότι υπογράφει έργα ανεξαρτήτως του ύψους της προσφερόμενης έκπτωσης, αρκεί να έχουν τηρηθεί οι νόμιμες διαδικασίες.
– Επίσης σε συνεργασία με του υπουργείο Εσωτερικών συζητούνται κάποια θέματα που προκύπτουν από τον Καλλικράτη, και πρέπει να επιλυθούν, και αφορούν τις συμπληρωματικές συμβάσεις, την παράταση των συμβάσεων, τις απ’ ευθείας αναθέσεις κ.λ.π.
– Όσον αφορά τις αρνητικές αναθεωρήσεις τιμών, δήλωσε ότι το υπουργείο προσεγγίζει το θέμα με ιδιαίτερη προσοχή, διότι γνωρίζει ότι οι αναλύσεις τιμών στις οποίες βασίζονται είναι παλαιές.
-Το υπουργείο Ανάπτυξης καταθέτει νομοθετική ρύθμιση για την εποπτεία των οργανισμών ΟΣΚ, ΔΕΠΑΝΟΜ, κλπ, που πρόσφατα περιήλθαν σε αυτό, και δρομολογεί έργα 40 εκατ. Ευρώ του ΟΣΚ αφορούν κυρίως την Περιφέρεια. Παράλληλα τροποποιείται το καταστατικό της Αττικό Μετρό, ώστε να μπορεί να υπογράφει προγραμματικές συμβάσεις με τους Δήμους για να προχωρά σε έργα αναπλάσεων.
– Από τα έργα οδικής ασφάλειας της Εγνατίας οδού, που θα χρηματοδοτηθούν από την Ε.Ε., θα προκύψουν κονδύλια 300 εκατ. Ευρώ τα οποία θα ανατεθούν ανά νομό με μεγάλη διασπορά. «Αυτό δείχνει τον τρόπο προσέγγισής μας προς τις μικρομεσαίες εργοληπτικές επιχειρήσεις. Έτσι στηρίζουμε τους κατασκευαστές», δήλωσε ο Στ. Σιμόπουλος.
«Κάνουμε προσπάθεια για την αναμόρφωση του πλαισίου των δημοσίων έργων», κατέληξε ο κ. Σιμόπουλος και ζήτησε από τους παριστάμενους εργολήπτες υπομονή και συνεργασία.
Διαφανείς διαδικασίες
Διαγωνισμούς με διαφανείς διαδικασίες και συμψηφισμό των οφειλών του ευρύτερου δημόσιου τομέα προς τους εργολήπτες δημοσίων έργων με τον ΦΠΑ και άλλες οφειλές που έχουν καταβάλει για έργα που έχουν ολοκληρώσει και παραδώσει, ζήτησε ο Πρόεδρος της ΠΕΣΕΔΕ κ. Κωνσταντίνος Σαββίδης, μιλώντας ενωρίτερα στην Συνδιάσκεψη της ΠΕΣΕΔΕ. Ο ίδιος ανέφερε ότι από 1ης Ιουλίου2013 θα ξεκινήσουν οι ηλεκτρονικοί διαγωνισμοί για τα δημόσια έργα, ενώ σημείωσε ότι το υπουργείο Δημοσίων έργων υποβαθμίστηκε σε Γενική Γραμματεία, γεγονός που δείχνει την κρατούσα κατεύθυνση. Και πρόσθεσε:
«Η οικονομική κρίση που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια έχει σοβαρές επιπτώσεις στην επιβίωση των εργοληπτικών επιχειρήσεων της χώρας και επομένως στην αύξηση της ανεργίας, καθώς οι πόροι του ΠΔΕ συνεχώς συρρικνώνονται, σημαντικά κονδύλια του ΕΣΠΑ δεν απορροφώνται και κινδυνεύουν να χαθούν οριστικά, οι εργολήπτες δημοσίων έργων παραμένουν απλήρωτοι για έργα που έχουν ολοκληρώσει και παραδώσει, ενώ η χώρα έχει ανάγκη από σειρά δημοσίων έργων υποδομής.
Παράλληλα διαμορφώνεται σταδιακά ένα καινούργιο πλαίσιο δράσης και λειτουργίας των εργοληπτικών επιχειρήσεων, με βάση τις νέες τεχνικές προδιαγραφές μελέτης, κατασκευής και προϊόντων, καθώς και τους κανονισμούς των όρων εμπορίας δομικών προϊόντων και της σήμανσης συμμόρφωσης της Ε.Ε.
Θετικό σημείο στο διαμορφούμενο νέο κλίμα είναι οι πρόσφατες δεσμεύσεις της Κυβέρνησης για εξόφληση των χρεών του δημοσίου προς τις εργοληπτικές επιχειρήσεις. Ωστόσο το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, που κατατέθηκε στη Βουλή προβλέπει πρόσθετα φορολογικά βάρη και για τις εργοληπτικές επιχειρήσεις.
Σε αυτό το μεταβαλλόμενο περιβάλλον, η Ε.Ε. σήμερα αντιπροτείνει νέες μορφές χρηματοδότησης με ιδιωτικά κυρίως κεφάλαια για τις χώρες που θέλουν να κατασκευάσουν έργα υποδομής, όπως δρόμους, γέφυρες, κ.α. , καθώς θεωρεί ότι οι περισσότερες ανεπτυγμένες χώρες έχουν ολοκληρώσει τις βασικές υποδομές τους και επομένως οι υπόλοιπες ας βρουν λύσεις είτε μέσω δανεισμού από τις τράπεζες, είτε χρησιμοποιώντας τα δάνεια της ΕΤΕπ, είτε μέσω επιδοτήσεων(δηλαδή επίσης δανεισμού) από τα διαρθρωτικά ταμεία της Ε.Ε.
Παράλληλα, η Ε.Ε. θεωρεί ότι οι όποιοι πόροι πρέπει να διοχετευθούν σε παραγωγικά έργα, όπως λιμενικές εγκαταστάσεις, τουριστικά, ενεργειακά, περιβαλλοντικά, κλ