«ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΟΔΙΚΑ ΕΡΓΑ» (Συνέντευξη στην «Ημερησία» – Στον κ. Δ. Διαμαντίδη) (15-3-2013)

Βρισκόμαστε στην τελική ευθεία, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, για την απεμπλοκή των συμβάσεων παραχώρησης. Η επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών έργων αποτελεί σημαντική εξέλιξη, αφού θα δημιουργήσει στους επόμενους μήνες χιλιάδες άμεσες θέσεις εργασίας και παράλληλα θα δώσει και χιλιάδες έμμεσες στο εμπόριο, τη βιομηχανία και τη βιοτεχνία. Τα μεγάλα έργα αποτελούν σημαντική ανάσα τόσο για την αντιμετώπιση της ανεργίας όσο και για την τόνωση των τοπικών κοινωνιών.

Ποιες είναι οι παρεμβάσεις, που ολοκληρώνονται στους μεγάλους οδικούς άξονες της χώρας;

Η κυριότερη παρέμβαση είναι η επανεκκίνηση της κατασκευής τους. Βρισκόμαστε σε διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες που συμμετέχουν στο εγχείρημα. Με τους παραχωρησιούχους έχουμε τελειώσει, ενώ το χρηματοδοτικό κενό που έχει προκύψει από την πτώση των εσόδων, από τα διόδια και από την απόσυρση κάποιων ξένων τραπεζών θα καλυφθεί με δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και από πόρους του ΕΣΠΑ. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική εξέλιξη που θα δημιουργήσει στους επόμενους μήνες χιλιάδες άμεσες θέσεις εργασίας και παράλληλα θα δώσει και χιλιάδες έμμεσες στο εμπόριο, τη βιομηχανία και τη βιοτεχνία.

Να φαντασθείτε ότι ακόμη και οι εταιρείες που εμφιαλώνουν νερό, κυρίως της Δυτικής Ελλάδος, ενδιαφέρονται για τα έργα, διότι θα εγκαταστήσουν στα εργοτάξια εκατοντάδες από τα δικά τους μηχανήματα.

Υπάρχουν έργα, τα οποία έχουν δρομολογηθεί ή υλοποιούνται στους κάθετους άξονες της Εγνατίας Οδού;

Βέβαια. Πρόκειται για τους κάθετους άξονες Αρδάνιο – Διδυμότειχο, Κομοτηνή -Νυμφαία, Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, Φλώρινα – Νίκη και Καστοριά – Κρυσταλλοπηγή. Στα τρία τελευταία έχουμε ικανοποιητικούς ρυθμούς εκτέλεσης, στο πρώτο πρέπει να επιταχυνθούν οι εργασίες, ενώ στο τμήμα Κομοτηνή – Νυμφαία, το οποίο στο μεγαλύτερο τμήμα του είναι σχεδόν έτοιμο, προκηρύσσουμε μια νέα εργολαβία, ώστε να προχωρήσουμε γρήγορα στην αποπεράτωσή του. Όσον αφορά στην ίδια την «Εγνατία Οδός Α.Ε.», εκτελεί έργα, αποτελεί σημαντικό βραχίονα της πολιτείας και φροντίζουμε να έχει συνεχώς πεδίο δράσης. Ένα σημαντικό έργο που μπορεί να αναλάβει είναι αυτό της Οδικής Ασφάλειας, όπως βέβαια και πολλά άλλα έργα που θα δημοπρατηθούν στη Μακεδονία, τη Θράκη και την Ήπειρο. Παράλληλα, συνεχίζει της δραστηριοποίησή της και στα νησιά του Αιγαίου, σε έργα βιολογικών καθαρισμών, λιμένων κ.λπ. Έχω τέλος την άποψη ότι η Εγνατία Οδός Α.Ε. μπορεί να συνεισφέρει πολύ στα θέματα της εκπόνησης αναλυτικών τιμολογίων, πρότυπων προδιαγραφών κλπ.

Τους τελευταίους μήνες το υπουργείο Υποδομών έχει παραδώσει κάποια έργα;

Είχαμε τη χαρά να παραδώσουμε το τμήμα Παραδείσια – Τσακώνα στην Πελοπόννησο και την σύνδεση του Λιμένα της Πάτρας με την παράκαμψη Πατρών. Τα δυο έργα είναι εξαιρετικής σημασίας. Σε ένα μήνα περίπου θα εγκαινιάσουμε με την Αττικό Μετρό τους σταθμούς Ανθούπολη και Περιστέρι. Βέβαια και πολλά άλλα έργα βρίσκονται σε τελικό στάδιο κατασκευής και μέσα στους επόμενους μήνες θα παραδοθούν. Ενδεικτικά αναφέρουμε τη Β’ Φάση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας και το Φράγμα Γαδουρά στη Ρόδο.

Ποια άλλα έργα εκτελεί το υπουργείο σας;

Εκτελούμε, δημοπρατούμε και συμβασιοποιούμε δεκάδες έργα σε όλη την Ελλάδα. Έργα σε λιμάνια, όπως είναι αυτά της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης, των Πατρών και της Χίου. Σε αεροδρόμια όπως αυτό της Σητείας και φράγματα για ύδρευση, όπως είναι του Αποσελέμη στην Κρήτη και του Πείρου – Παραπείρου στην Πάτρα. Επανεκκινούμε έργα όπως είναι η Κάρλα, ο διάδρομος προσαπογείωσης στο αεροδρόμιο Μακεδονία και δημοπρατούμε άλλα.

Ενδεικτικά αναφέρω τους κόμβους της Δυτικής Περιφερειακής στη Θεσσαλονίκη,τον άξονα Μάνδρα – Θήβα, τμήματα των οδικών αξόνων στην Κρήτη κ.ά.

Πόσο επηρέασε η οικονομική κρίση την κατασκευή των έργων;

Την τελευταία τριετία υπήρχαν ορισμένες μεγάλες εταιρείες που δεν άντεξαν την οικονομική κρίση και κατέρρευσαν. Έτσι βρεθήκαμε σε αρκετές περιπτώσεις τα έργα να είναι βαλτωμένα, ενώ οι πόροι ήταν διασφαλισμένοι. Σήμερα ξεπερνάμε σταδιακά τέτοια προβλήματα, μέσα από διαλύσεις εργολαβιών, υποκαταστάσεις αναδόχων, αλλά και επαναδημοπρατήσεις. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι το έργο στο Πέταλο του Μαλιακού, ο άξονας Κομοτηνή – Νυμφαία και το λιμάνι της Καβάλας.

Οι νομοθετικές πρωτοβουλίες που έχει ανακοινώσει το υπουργείο σε ποια φάση βρίσκονται;

Έχουν κατατεθεί ήδη στη Βουλή, ενσωματωμένες στο νομοσχέδιο για τις ιδιωτικές επενδύσεις. Με τον τρόπο αυτό καταργείται η δυνατότητα να συνυπάρχει σε μια δημοπράτηση η μελέτη – κατασκευή με το μεικτό σύστημα, θεσπίζεται παράβολο για ενστάσεις σε προσυμβατικό στάδιο και μειώνεται περίπου στο μισό η επιβολή πρόσθετων εγγυήσεων για μεγάλες εκπτώσεις. Βέβαια στο αμέσως επόμενο νομοσχέδιο προβλέπεται να ενσωματωθούν οι πρωτοβουλίες μας, για την επίλυση των διαφορών στα δημόσια έργα με συνδιαλλαγή – διαιτησία. Παράλληλα είναι στο τελικό στάδιο η αναμόρφωση του πλαισίου για την χορήγηση ενημερότητας πτυχίου και το προεδρικό διάταγμα για το Μητρώο Μελετητών.

Εποπτεύετε και τον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων. Θα προχωρήσει η ανέγερση νέων σχολικών μονάδων;

Ο Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων εξασφάλισε ένα δάνειο 100 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας και τους δήμους υλοποιεί ένα μεγάλο πρόγραμμα κατασκευής σχολικών κτιρίων κυρίως στη Θεσσαλονίκη και την Αττική.

Παράλληλα, σε συνεργασία με τις περιφέρειες εντάσσει και πολλά έργα στο ΕΣΠΑ. Δεν πρέπει να μας διαφεύγει και το γεγονός της επανεργοποίησης των ΣΔΙΤ για τη σχολική στέγη με τη συνδρομή του JESSICA.

Στον τομέα της σχολικής στέγης μπορούν να γίνουν ακόμη πολλά. Γενικά δίνουμε καθημερινά μάχες. Οι πόροι είναι εξασφαλισμένοι και καταφέρνουμε τους τελευταίους μήνες να ξεπερνάμε τα εμπόδια, που σας ανέφερα παραπάνω, αλλά και αυτά που συναρτώνται με την ελληνική γραφειοκρατία.

Σε ποιες αιτίες οφείλονται οι καθυστερήσεις στην κατασκευή των έργων;

Σημαντικές καθυστερήσεις προκύπτουν από τις αρχαιολογικές εργασίες. Λίγα είναι τα έργα στα οποία δεν υπάρχει εμπλοκή με τον ένα ή τον άλλο τρόπο του υπουργείου Πολιτισμού. Ακόμη και στα λιμενικά. Βέβαια έχουμε μαζί τους καλή συνεργασία, αλλά σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν τριβές. Είναι λογικό να βλέπουμε από διαφορετική σκοπιά τα έργα. Μια ακόμη σημαντική αιτία καθυστέρησης είναι οι απαλλοτριώσεις. Τα κατά τόπους Πρωτοδικεία αρκετές φορές καθυστερούν, είτε την εκδίκαση, είτε την έκδοση της απόφασης για καθορισμό τιμής – μονάδος. Δεν πρέπει επίσης να παραλείψουμε τα προβλήματα που ενσκήπτουν στα έργα από την άρνηση είτε των φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης, είτε των τοπικών κοινωνιών να επιτρέψουν την εκτέλεση των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, όσον αφορά στα δάνεια υλικά. Φυσικά και στον τομέα της έγκρισης των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων έχουμε πρόβλημα. Εκεί πιστεύω απόλυτα ότι πρέπει να εφαρμόζεται ο νόμος που προβλέπει σιωπηρή έγκριση όταν οι θεσμικοί φορείς καθυστερούν να δώσουν την απάντηση.