ΣΗΜΕΙΑ ΟΜΙΛΙΑΣ ΣΤΟ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΟ ΦΟΡΟΥΜ ΜΕ ΘΕΜΑ: «ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΡΓΩΝ ΥΠΟΔΟΜΗΣ ΣΕ ΝΕΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ» (2-4-2013)

Σημεία ομιλίας του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Έργων, κ. Στράτου Σιμόπουλου στο επενδυτικό φόρουμ με θέμα: «Υλοποίηση ενεργειακών επενδύσεων και έργων υποδομής σε νέο περιβάλλον» και συγκεκριμένα στο δεύτερο πάνελ της πρώτης ημέρας του φόρουμ, με θέμα: «Η επανεκκίνηση των μεγάλων κατασκευαστικών έργων». Το φόρουμ, διοργανώνεται στην Αθήνα στις 2 και 3 Απριλίου (ξενοδοχείο DIVANI CARAVEL), στα πλαίσια της Πρωτοβουλίας «ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ», με τη συνεργασία της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα και την ενεργό συμμετοχή του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, του INVEST IN GREECE, επιμελητηρίων και άλλων επιχειρηματικών φορέων
Η επανεκκίνηση του συνόλου των κατασκευαστικών έργων δεν είναι μια ακόμη εξαγγελία, συμβαίνει σε πραγματικό χρόνο γύρω μας. Είναι κάτι το οποίο συμβαίνει σήμερα, γίνεται εδώ και τώρα και δεν αφορά μόνο στα μεγάλα κατασκευαστικά έργα, αλλά και σε πολλά μικρά και μεσαία έργα ανά την Ελλάδα.
Λόγω της οικονομικής κρίσης, παραλάβαμε πολλά έργα σταματημένα, τα οποία επανεκκινούμε σταδιακά είτε με δημοπρατήσεις, είτε με υποκαταστάσεις αναδόχων, είτε με διαλύσεις εργολαβιών, όπου χρειάζεται. Με διαφορετική φιλοσοφία, πολλές φορές επεμβαίνουμε επιθετικά στον πυρήνα του προβλήματος, δίνοντας λύσεις σε θέματα που αφορούν σε αρχαιολογικές ανασκαφές, πιθανώς σε επιτάχυνση διαδικασιών για απαλλοτριώσεις και γενικά σε θέματα στα οποία πραγματικά η δημόσια διοίκηση δεν ανταποκρίνεται επαρκώς μέχρι στιγμής. Χωρίς να περιμένουμε τις μεγάλες διαρθρωτικές αλλαγές για να επιταχύνουμε αυτή τη διαδικασία, προτιμούμε να επεμβαίνουμε  σε καθένα έργο ξεχωριστά, με στόχο να το επανεκκινήσουμε. Υπό αυτήν την οπτική, τέτοια έργα υπάρχουν αρκετά στην Ελλάδα. Ακόμη και τα έργα στην περιβόητη Κάρλα ξεκινούν εκ νέου μέσα στον επόμενο μήνα. Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, έργο σταματημένο για δύο χρόνια ξεκίνησε και η δεύτερη φάση θα παραδοθεί το καλοκαίρι. Είναι λοιπόν προφανές ότι  τα έργα ξεκινούν εδώ και τώρα.
Στο σύνολό τους πρόκειται για έργα με εξασφαλισμένους πόρους. Δυστυχώς, ενώ διατίθενται πόροι από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ 2007- 2013, τα ποθητά αποτελέσματα δεν ήρθαν για τους παραπάνω λόγους και για έναν ακόμη σημαντικό. Συγκεκριμένα, αυτός ο σημαντικός λόγος ήταν ότι πολλές φορές οι πολιτικές ηγεσίες αμυνόμενες, έχοντας δίκιο κάποιες φορές, στις επιθέσεις λαϊκισμού που δέχονται, αρνούνται να πάρουν τις ευθύνες τους. Και αυτή η άρνηση ανάληψης ευθυνών διαχέεται παρακάτω σε όλη την ιεραρχία, με αποτέλεσμα να παραλύει ένα σύστημα και αυτή η παράλυση ξεκινάει πολλές φορές από την κορυφή. Στο υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων υπάρχει η δυνατότητα να νομοθετούμε για όλο το πλέγμα των δημοσίων έργων, ακόμη και για τα έργα, τα οποία δεν εκτελούνται. Και στον τομέα αυτό γίνονται επίσης σημαντικές παρεμβάσεις, οι οποίες επιταχύνουν τις διαδικασίες. Μία παρέμβαση, η οποία υλοποιείται, είναι η βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου για τις απαλλοτριώσεις. Ειδικά για τα έργα, τα οποία συγχρηματοδοτούνται από την ευρωπαϊκή κοινότητα, οι διαδικασίες θα κινούνται στο εξής πολύ πιο γρήγορα. Επίσης, στο επόμενο νομοσχέδιο, αυτό για την Ενιαία Αρχή Προμηθειών, θα περιλαμβάνεται νομοθετική ρύθμιση που θα επιτρέπει τα δύο αντισυμβαλλόμενα μέρη σε μία σύμβαση, να μπορούν να προσφύγουν στη διαιτησία. Κατά τη γνώμη μου, είναι επανάσταση για τα δημόσια έργα. Διότι έτσι ξεμπλοκάρουμε έργα και διαδικασίες. Δε χρειάζεται, δηλαδή να προσφεύγει ο ανάδοχος στα δικαστήρια με αποτέλεσμα κατά κανόνα να δικαιώνεται, καθώς το Δημόσιο συνήθως δεν υπερασπίζεται καλά τα συμφέροντά του. Μετά από ένα διάστημα, όταν η εκάστοτε πολιτική ηγεσία, η οποία βρίσκεται σε μία αντιδικία φεύγει, το Δημόσιο τις περισσότερες φορές στο τέλος χάνει. Είναι χαρακτηριστικό ότι καταφθάνουν καθημερινά τελεσίδικες αποφάσεις για δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, για τις οποίες, αν οι πολιτικές ηγεσίες έκριναν με βάση το πραγματικό μακροπρόθεσμο δημόσιο συμφέρον, δεν θα είχαμε φτάσει εδώ.
Ταυτόχρονα, καταγράφεται σημαντική πρόοδος και με τις συμβάσεις παραχώρησης. Είναι γνωστό ότι μεγάλοι οδικοί άξονες επανεκκινούν. Είναι έργα για τα οποία υπάρχει ένα ανεκτέλεστο ακόμη 4 δις ευρώ και μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα υπάρχει συμφωνία, ώστε να επανεκκινήσουν απορροφώντας περισσότερες από 30.000 θέσεις εργασίας άμεσες. Θα υπάρχουν, ωστόσο και έμμεσες απορροφήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και οι εταιρίες οι οποίες παράγουν νερό στη δυτική Ελλάδα έχουν μεγάλο ενδιαφέρον, γιατί θα εγκαταστήσουν χιλιάδες μηχανήματα στα μεγάλα έργα, για να τροφοδοτούν με νερό τους εργάτες. Όταν ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, θα ακολουθήσει η επόμενη γενιά των έργων παραχώρησης, όπως είναι το αεροδρόμιο στο Καστέλι, η σύνδεση της Λευκάδας, το έργο Θήβα -Υλίκη.
Παράλληλα, προωθείται η αναδιάρθρωση των υπηρεσιών μας. Αποτελεί πεποίθηση ότι και οι υπηρεσίες του δημόσιου τομέα θα πρέπει να ανταποκρίνονται στο γενικότερο πλαίσιο. Έχουμε την τύχη στο υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων να διαθέτουμε στελέχη με δυνατότητες, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν κατάλληλα και για τα οποία – σύμφωνα με μια έρευνα- η κρίση δημιούργησε ένα διαφορετικό εργασιακό περιβάλλον. Η έννοια του φιλότιμου, που είναι μέσα μας, αναδεικνύεται περισσότερο μέσα στην κρίση και είναι στελέχη τα οποία στην κυριολεξία μπορούν να αποδώσουν. Είναι όμως η πολιτική ηγεσία  που πρέπει κάθε φορά να δημιουργεί εκείνο το πλαίσιο, ώστε να μπορέσουν να αναδείξουν στο έπακρο τις ικανότητές τους.

<li class=»MsoNormal» style=»text