ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΟΧΗΜΑ» (YOUTRUCK MAGAZINE) (ΤΕΥΧΟΣ 8 ΜΑΡΤΙΟΣ 2013)

Είναι αλήθεια πως τα περισσότερα έργα, την περίοδο πουαναλάβατε τα καθήκοντά σας, ήταν «παγωμένα». Ποιοι ήταν οι σημαντικότεροιπαράγοντες που οδήγησαν σε αυτές τις μακρόχρονες καθυστερήσεις;

 Η ασφυκτική κατάσταση που επικρατούσε στην οικονομία επηρέασε και τα έργα, μικρά και μεγάλα. Οι κατασκευαστικοί όμιλοι, μέσα στο γενικότερο κλίμα που επικρατούσε σε όλη την Ελλάδα, αντιμετώπισαν και αυτοί σημαντικό πρόβλημα ρευστότητας, κάτι που είχε αρνητικό αντίκτυπο στα έργα. Και τελικά, μπήκαμε σε έναν φαύλο κύκλο. Η ρευστότητα αποτελούσε άγνωστη λέξη, τα έργα σταματούσαν το ένα μετά το άλλο και η ανεργία μεγάλωνε με γεωμετρική πρόοδο.Παράλληλα, υπήρξε και αδυναμία ορισμένων πολιτικών ηγεσιών να αναλάβουν τις ευθύνες τους.

 

Πόσο έχει αλλάξει η εικόνα αυτή; Θα τολμούσατε να δώσετε ένα χρονικό περιθώριο έως ότου βελτιωθεί η σημερινή εικόνα; 

 Σήμερα βρισκόμαστε στο μεταβατικό εκείνο στάδιο που πολύ σύντομα, μέσα στους επόμενους μήνες, θα αλλάξει ριζικά την εικόνα. Σειρά έργων ήδη ξεκίνησαν και άλλα θα μπορέσουν είτε να επανεκκινήσουν, είτε να αρχίσουν για πρώτη φορά να κατασκευάζονται, με όλες τις θετικές συνέπειες που μπορεί να έχει κάτι τέτοιο τόσο στη μείωση της ανεργίας, όσο και ευρύτερα στη λειτουργία της οικονομίας. Η κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή προχώρησε σε όλες εκείνες τις ενέργειες που μπορούν να αντιστρέψουν το κλίμα. Ειδικότερα, έχουν ολοκληρωθεί οι διαπραγματεύσεις με τους παραχωρησιούχους και αυτή την περίοδο ανοίγει ο κύκλος διαλόγου με τις τράπεζες ώστε, σε συνδυασμό με την ανακεφαλαιοποίησή τους, να ανοίξουν τις στρόφιγγες της χρηματοδότησης. Στόχος είναι από την προσεχή άνοιξη να αρχίσει και πάλι η κατασκευή των μεγάλων οδικών αξόνων. Προχωρήσαμε όμως και σε νομοθετικές παρεμβάσεις οι οποίες θα επιταχύνουν τις συμβασιοποιήσεις αλλά και την εκτέλεση των έργων. Για παράδειγμα, πρόσφατα επιτράπηκε η χορήγηση προκαταβολής 10% ακόμα και σε εργατών οποίων οι συμβάσεις προέβλεπαν μικρότερο ποσοστό προκαταβολής. Η συγκεκριμένη ρύθμιση επεκτείνεται χρονικά και σε συμβάσεις για τις οποίες nπροκήρυξη δεν προέβλεπε τη δυνατότητα προκαταβολής. Παράλληλα, με άλλες ρυθμίσεις, θα περιορίζεται η «βιομηχανία» των ενστάσεων σε προσυμβατικό στάδιο.Ακόμη, η μείωση των πρόσθετων εγγυήσεων για εκπτώσεις πάνω από 12% θα δώσει επιπλέον ρευστότητα στην αγορά. Ταυτόχρονα, προχωρήσαμε σε ενέργειες ώστε να διευκολύνουμε και τους τεχνικούς ομίλους. Για παράδειγμα, παρατείναμε το χρόνοισχύος των εργοληπτικών πτυχίων, ενώ συστάθηκε επιτροπή η οποία θα αναθεωρήσειτους δείκτες βιωσιμότητας, οι οποίοι θεσπίσθηκαν κάτω από άλλες οικονομικές συνθήκες.

Για ποια οδικά έργα μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι τη νέα χρονιά;

 Πιστεύω ότι μέσα του 2013 οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι θα αρχίσουν και πάλι να κατασκευάζονται. Θετικές εξελίξεις έχουμε και για άλλα οδικά έργα, όπως είναι οι κάθετοι άξονες της Εγνατίας Οδού, οι οδικοί άξονες στην Κρήτη, η οδική σύνδεση του λιμανιού Αλεξανδρούπολης και οι κόμβοι της Δ.Περιφερειακής στη Θεσσαλονίκη.

Κατά πόσο τα δημόσια έργα θα δημιουργήσουν προοπτικές ανάπτυξης για τη χώρα;

 Η υλοποίηση των έργων υποδομής θεωρώ ότι θα δημιουργήσει σημαντικότατες προοπτικές ανάπτυξης. Η κατασκευή των έργων θα εισφέρει σημαντικότατους κοινοτικούς πόρους στη χώρα, θα ανοίξει χιλιάδες θέσεις εργασίας, θα τονώσει το σύνολο του κατασκευαστικού κλάδου, θα αναβαθμίσει το οδικό δίκτυο της Ελλάδας, θα αναβαθμίσει την οδική ασφάλεια, θα επιφέρει θετικές συνέπειες στην περιφέρεια. Με δυο λόγια, τα δημόσια έργα θα παίξουν καθοριστικό ρόλο, ώστε από την ύφεση να περάσουμε στην πολυπόθητη ανάπτυξη, που πλέον δεν αργεί.

Καλό οδικό δίκτυο σημαίνει πολλά. Από οικονομία στηχρήση του οχήματος έως το σημαντικότερο, που είναι η ασφάλεια οδηγών καιεπιβαινόντων. Αν απαντούσατε, από τη θέση του οδηγού, πόσο είστε ικανοποιημένοςαπό την ποιότητα του δικτύου στη χώρα μας και ποιες βελτιωτικές κινήσειςμπορούν να γίνουν;

 Θα έλεγα ότι στο τομέα αυτό έχουν γίνει σημαντικάβήματα, όμως πρέπει να γίνουν πολλά ακόμη. Καταρχήν, πρέπει να ολοκληρωθούν οιμεγάλοι αυτοκινητόδρομοι, έτσι ώστε η μετακίνηση από πόλη σε πόλη στην Ελλάδανα αποτελεί ασφαλέστερη υπόθεση, ταχύτερη υπόθεση, αλλά και οικονομικότερηυπόθεση. Επιπλέον, πρέπει να βελτιωθεί η συντήρηση του υπάρχοντος οδικούδικτύου, ώστε να γίνει ασφαλέστερο. Καλά συντηρημένο δίκτυο, πέρα από τηνασφαλτόστρωση, σημαίνει και καλύτερη οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση. Οι απλέςδιαγραμμίσεις, που δεν είναι τίποτα παραπάνω από το να βάφονται οι γραμμές στοοδόστρωμα, αποτελούν σημαντική ενέργεια για την ασφάλεια των διερχόμενων, αλλάκαι την ευκολία στην οδήγηση. Δυστυχώς, παρότι η συντήρηση των διαγραμμίσεωνέχει πολύ χαμηλό κόστος, εντούτοις εδώ και χρόνια π