ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ

Έχετε κληθεί να «τολμήσετε στα δύσκολα». Σύμφωνα με το κεντρικό προεκλογικό σύνθημα δεσμευτήκατε για την «επανεκκίνηση» των μεγάλων έργων στη Βόρεια Ελλάδα. Πως ιεραρχείτε αυτά τα έργα;
 Η ιεράρχηση των έργων είναι κυβερνητική. Στο Υπουργείο καλούμαστε να υλοποιήσουμε αυτήν την ιεράρχηση και να επανεκκινήσουμε τα έργα.
Στα δέκα μεγάλα έργα προτεραιότητος περιλαμβάνονται οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι της παραχώρησης, το Μετρό της Θεσσαλονίκης, οι κάθετοι άξονες της Εγνατίας Οδού, οι επεκτάσεις του Μετρό στην Αθήνα, η επέκταση του αεροδιαδρόμου στο αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης, τα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Πάτρας και το αεροδρόμιο στο Καστέλι.
Δυστυχώς αυτά τα έργα πρέπει να τρέξουν εν μέσω οικονομικής κρίσης. Πόσο εφικτό είναι αυτό και ποιο είναι το μέλλον τους;
Τα έργα που προανέφερα έχουν εξασφαλισμένους πόρους από τα ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Το πρόβλημα, όμως, που αντιμετωπίζουμε είναι η ασφυκτική έλλειψη ρευστότητος των κατασκευαστικών, αλλά και η μείωση του φόρτου στα έργα παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων. Παρόλα αυτά, είναι απολύτως εφικτό με συντονισμένες προσπάθειες όλων των εμπλεκομένων, να επανεκκινήσουν και σταδιακά να επιταχυνθεί ο ρυθμός κατασκευής τους.
Το μετρό αποτελεί ανοικτή «πληγή» για την πόλη. Έχει πλούσιο παρελθόν, για το μέλλον όμως τι προβλέπετε;
Το Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι σε οριακό σημείο. Εμείς, ως ηγεσία του Υπουργείου, αλλά και η διοίκηση της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, λύνουμε τα προβλήματα ένα-ένα. Όσον αφορά στους σταθμούς, καταφέραμε να παραδώσουμε στον εργολάβο τους σταθμούς Πατρίκιο και Παπάφειο, ενώ αφού λύθηκαν τα θέματα που αφορούν στο Δήμο Θεσσαλονίκης θα δώσουμε και τους σταθμούς Νέας Ελβετίας και Αμαξοστασίου. Οι αρχαιολογικές εργασίες τελειώνουν επίσης.
Χρήματα υπάρχουν για να τρέξετε όλη αυτή την λίστα των έργων, που πρέπει να υλοποιηθούν και από πού;
Το κύριο πλέον πρόβλημα είναι η έλλειψη ρευστότητος της αναδόχου κοινοπραξίας. Προσπαθούμε εντός των ορίων της νομιμότητος να βρούμε το πλαίσιο εκείνο που θα ικανοποιήσει όσες απαιτήσεις της είναι δίκαιες.
Εφόσον λοιπόν δημιουργηθεί αυτό το πλαίσιο, τότε θα είμαι έτοιμος να απαντήσω με χρονοδιαγράμματα. Υπομονή λίγο ακόμη.
 Για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα υπάρχουν οι πόροι της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πρέπει μάλιστα να τονίσω ότι έχουμε χαμηλή απορροφητικότητα, η οποία, πέρα από την έλλειψη ρευστότητας, οφείλεται σε διενέξεις των αναδόχων των έργων με τις υπηρεσίες, αλλά και μεταξύ των, όπως επίσης και στην πλήρη άρνηση για ανάληψη πολιτικού ρίσκου από τις πολιτικές ηγεσίες. Έτσι, σήμερα το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας 2007-2013»   την ευθύνη του οποίου έχω εδώ και τρεις μήνες παρουσιάζει απορροφητικότητα 20%. Είναι πολύ χαμηλό ποσοστό, το οποίο επιχειρούμε να αυξήσουμε. Τα αποτελέσματα θα φανούν την επόμενη χρονιά.
Ποια συγκεκριμένα έργα εκτιμάτε πως θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και την προσέλκυση τουριστών, που είναι ένας από τους βασικότερους στόχους της τοπικής κοινωνίας;
Οικονομική ανάπτυξη και τουρισμός είναι αλληλένδετες έννοιες. Προφανώς το αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης, οι κάθετοι άξονες της Εγνατίας, το ΜΕΤΡΟ, αλλά και έργα όπως είναι η επέκταση του 6ου προβλήτα θα βοηθήσουν πολύ. Κοντά σε αυτά πρέπει να βάλουμε την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου της Καλαμαριάς, την αξιοποίηση του οικοπέδου της ΔΕΘ, την ανάδειξη μέσω περιπατητικής διαδρομής της βυζαντινής Θεσσαλονίκης.
Η Θεσσαλονίκη βέβαια είναι το κέντρο μιας ευρύτερης περιοχής που έχει πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα στον θρησκευτικό και ιαματικό τουρισμό, ενώ σε συνδυασμό με τη Χαλκιδική αλλά και όλη τη Βόρεια Ελλάδα γίνεται ήδη χώρος προσέλκυσης τουριστικού ενδιαφέροντος κυρίως από τη Ρωσία.
Τα επόμενα χρόνια πιστεύω ότι η αύξηση των επενδύσεων των Ρώσων στην Κεντρική Μακεδονία θα πάρει εκρηκτικές διαστάσεις.
Βλέπετε για πρώτη φορά εκ των έσω πως λειτουργεί ο κρατικός μηχανισμός. Είστε ένας άνθρωπος από τον ιδιωτικό τομέα, πιστεύετε πως εάν η δομή του δημοσίου υιοθετούσε τους κανόνες και τις αρχές του ιδιωτικού χώρου θα κατάφερνε να ξεπεράσει τα προβλήματά του;   
Η απάντηση είναι προφανώς ναι, αλλά να παίρνουμε πάντα υπόψη ότι ακόμη και με τις σημερινές συνθήκες υπάρχουν περιθώρια δράσης σημαντικά. Αρκεί, βέβαια, οι πολιτικές ηγεσίες να παίρνουν αποφάσεις γρήγορα και να ενεργούν με τρόπο που ξεπερνά τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις. Εκ των ουκ άνευ αποτελεί, βέβαια, η ανάγκη για συνεχή μείωση της γραφειοκρατίας.
Τι σας κάνει και είστε αισιόδοξος ότι θα τα καταφέρετε;
Οι τεράστιες δυνατότητες της χώρας μας. Είμαστε «οικόπεδο γωνία», περνάμε τον τελευταίο κάβο της δημοσιονομικής προσαρμογής και με πολλή προσπάθεια, υπομονή, μέθοδο και προγραμματισμό θα τα καταφέρουμε.