Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται έργα και όχι λόγια (Άρθρο στην εφημερίδα «Politik.gr Press», 28-06-2019)

0
Έως τις αρχές του 2015 η κυβέρνηση Σαμαρά είχε προχωρήσει στα εξής:

• Υποκατάσταση του ουσιαστικά πτωχευμένου βασικού συντελεστή της κοινοπραξίας από άλλον.
• Θέσπιση διαιτησιών. Είναι η κύρια αιτία που προχωρά το έργο. Επειδή ο νόμος περί δημοσίων έργων δεν προέβλεπε διαιτησία και το τίμημα ήταν turnkey, δεν ήταν δυνατόν να πληρωθούν οι εξωσυμβατικές εργασίες που οφείλοντο σε αλλαγή συνθηκών ( καθυστερήσεις από αρχαιολογικές εργασίες, αλλαγή χώρου εναπόθεσης χωμάτων, αλλαγή layout σταθμών).
• Παραλαβή σταθμών Παπάφη και Νέας Ελβετίας.
• Ολοκλήρωση των αρχαιολογικών ανασκαφών στο βόρειο τμήμα της Αγίας Σοφίας και στο Βαρδάρη.
• Εξασφάλιση χρηματοδότησης 50 εκ. ευρώ για επιπλέον αρχαιολογικές εργασίες.
• Ολοκλήρωση απαλλοτριώσεων.
• Παραλαβή τμήματος αμαξοστασίου από το Δήμο και κατασκευή αντιπλημμυρικού έργου στη Νέα Ελβετία.
• Μεταφορά των μετροποντίκων από την Ανάληψη στη Νέα Ελβετία, ώστε με αντίθετη πορεία να ολοκληρώσουν τις σήραγγες.
• Παράδοση του 70% των έργων πολιτικού μηχανικού που αποτελούσε τον κύριο όγκο της κατασκευής.
• Εξασφάλιση χρηματοδότησης, δημοπράτηση, συμβασιοποίηση και υλοποίηση με γρήγορους ρυθμούς της επέκτασης προς Καλαμαριά.
• Έναρξη, inhouse, από την Αττικό Μετρό της εκπόνησης των μελετών για τις επεκτάσεις, κυρίως, προς Σταυρούπολη και προς Αμπελοκήπους – Εύοσμο.

Τα μόνα προβλήματα που έπρεπε να διαχειριστούν ήταν οι αρχαιότητες στη Βενιζέλου και οι Η/Μ εργασίες.
Για το πρώτο οι μάσκες έπεσαν πρόσφατα. Ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό, κ. Θεόδωρος Παπαδόπουλος, ανέφερε πολύ πρόσφατα κατά τη διάρκεια του 3ου Συνεδρίου Υποδομών & Μεταφορών στην Αθήνα, πως η λειτουργία του σταθμού Βενιζέλου μετατίθεται για το 2024, έναντι του μέχρι στιγμής χρονοδιαγράμματος που ήταν για το 2023.
Κατά τη διάρκεια της τελευταίας διετίας επισήμανα πολλές φορές τις αστοχίες και τις μεγάλες καθυστερήσεις όσον αφορά στην περίπτωση της κατασκευής του Σταθμού Βενιζέλου.
Τώρα που βρίσκεται σε αποδρομή η κυβέρνηση, άρχισαν να λύνονται και τα στόματα…
Μακάρι η Βενιζέλου να τελειώσει το 2024 και να μην διαπιστωθεί σε λίγες εβδομάδες πως θα χρειαστεί ακόμη περισσότερος χρόνος για να υλοποιηθεί ή ακόμη χειρότερα να διαπιστωθεί ότι δεν μπορεί να κατασκευαστεί.
Η λύση για την Βενιζέλου είναι ακόμη στα χαρτιά, με απροσδιόριστο κόστος και χρόνο υλοποίησης. Εκτός, μάλιστα συγκλονιστικού απροόπτου, το πρόβλημα αυτό θα οδηγήσει σε παράδοση αρχικά ενός «κολοβού» έργου, αποκλείοντας το ιστορικό κέντρο της πόλης.
Οι εργασίες βέβαια που εκτελούνται εκεί γίνονται χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες για τον ανασχεδιασμό,  χωρίς να υπάρχει νέα σύμβαση με τον ανάδοχο, χωρίς να γνωρίζουμε τις συνολικές επιπλέον δαπάνες και τις πηγές χρηματοδότησης της ανάδειξης των αρχαιοτήτων.
Για την «ταμπακιέρα» δηλαδή ούτε λέξη. Πόσα χρήματα θα απαιτηθούν συνολικά και από πού θα βρεθούν; Κρύβουν την αλήθεια από τους πολίτες για την Βενιζέλου.
Κάθε τόσο, μάλιστα, πραγματοποιούν φιέστες.
Μία για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων, μία για τα εγκαίνια δήθεν τελειωμένων σταθμών, άλλη φορά για την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης κα.
Παγκόσμια πρωτοτυπία αποτέλεσε η παρωδία και προεκλογική φιέστα στο Μετρό Θεσσαλονίκης. Στήθηκε ολόκληρο σκηνικό «Hollywood» με «σκηνοθέτη» τον ίδιο τον κ. Τσίπρα.
Μετά την Ημέρα της Ποίησης, τις πολιτιστικές εκδηλώσεις και τις φωταγωγήσεις των γερανών είχαμε και «Ημέρα Τσίπρα» στο Μετρό Θεσσαλονίκης. Σε ένα κυριολεκτικά σκηνικό «ταινίας» (χωρίς ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις και με τους στρωτήρες να μην έχουν τοποθετηθεί επί της ουσίας) ο κ. Τσίπρας ήρθε για φιέστες και για δηλώσεις του τύπου «το Μετρό Θεσσαλονίκης δεν είναι ανέκδοτο» και όχι για πραγματικά εγκαίνια.
Για το δεύτερο πρόσφατα πάλι ήρθε στο φως η αντιδικία μεταξύ εργολάβου και ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ για την καθυστέρηση στην έγκριση των σχετικών μελετών.
Με ευθύνη της κυβέρνησης τελικά δυστυχώς το έργο κινδυνεύει να παραδοθεί όχι το ’20, αλλά το ’24.
Βέβαια δεν θα είναι κυβέρνηση και θα μπορούν να «πετροβολούν» εκ του ασφαλούς.