ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΠΑΡΚΑ ( Στην Ολομέλεια της Βουλής, στις 13-10-2022)

Σήμερα, η κατάσταση στην χώρα, όσο αφορά τη διασπορά της βιομηχανικής δραστηριότητας χαρακτηρίζεται από τη λέξη αναρχία.
Εξαίρεση, βέβαια, αποτελούν οι βιομηχανικές περιοχές της ΕΤΒΑ που λειτουργούν, όμως, με βάση μια κανονιστική λειτουργία, με κρατικοκεντρική αντίληψη, αλλά και με προβλήματα στις προσβάσεις και τις υποδομές.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της ΒΙ.ΠΕ. Θεσσαλονίκης. Το πρωί την ώρα της προσέλευσης και το απόγευμα την ώρα της αποχώρησης μπορεί να χρειάζεται ο εργαζόμενος εκεί ή ο συνεργαζόμενος να κάνει μια απόσταση λίγων χιλιομέτρων σε πάνω από μία ώρα.
Ταυτόχρονα, καταφέραμε να εφεύρουμε και νεοφανείς όρους για να καλύψουμε, την αδυναμία μας, να οργανώσουμε σωστά τη βιομηχανική δραστηριότητα.
Μιλάμε για άτυπη βιομηχανική συγκέντρωση για να καλύψουμε  την εκτός κάθε λογικής επέκταση βιομηχανικών δραστηριοτήτων σε περιοχές, χωρίς σχέδιο και χωρίς στοιχειώδεις περιβαλλοντικές προβλέψεις.
Έτσι δημιουργήθηκαν τα βιομηχανικά πάρκα στα Οινόφυτα και στο Καλοχώρι – Πόντου στη Θεσσαλονίκη.
Πρόκειται για περιοχές χωρίς υποδομές, με χωματόδρομους σε πολλά σημεία, χωρίς αντιπλημμυρικά έργα και χωρίς στοιχειώδεις δομές κοινής ωφέλειας.
Πριν λίγες μέρες άκουγα από επιχειρηματία ότι ακόμη και ο ΟΤΕ δε μπορεί στη  νέα εγκατάσταση που δημιούργησε να φέρει ίντερνετ.
Ταυτόχρονα, η χώρα αλλάζει. Γίνεται πόλος επενδύσεων του τεχνολογικού κλάδου και της καινοτομίας, αλλά και hub μεταφοράς ενέργειας από τη Μέση Ανατολή, ενώ οι κυβερνητικές πολιτικές ευνοούν τη χρησιμοποίηση ήπιων μορφών ενέργειας.
Είναι σημαντικό ότι πριν λίγες μέρες για πέντε ώρες η χώρα μας κατανάλωσε ηλεκτρική ενέργεια παραγόμενη από τις ΑΠΕ.
Δίπλα σε όλα αυτά, παραδοσιακά η χώρα μας αποτελεί πύλη για τη ΝΑ Ευρώπη. Ειδικά η Βόρεια Ελλάδα διαχρονικά, μάλιστα, εδώ και είκοσι χρόνια, με όλες τις κυβερνήσεις η χώρα εκμεταλλευόμενη τα προγράμματα για τα Ευρωπαϊκά δίκτυα βελτίωσε πολύ τις μεταφορικές υποδομές της.
Έχουμε πλέον οδικούς άξονες, αεροδρόμια, ενώ τα λιμάνια μέσα από τις ιδιωτικοποιήσεις είναι έτοιμα να δεχθούν σημαντικές επενδύσεις εκσυγχρονισμού. Πρέπει λοιπόν να δημιουργήσουμε πάρκα για υπηρεσίες Logistics (Πόντου).
Οι παραπάνω διαπιστώσεις συνοδεύονται και από συγκεκριμένες κινήσεις που πρέπει να στηριχθούν νομοθετικά ώστε να δοθεί ώθηση στην επιχειρηματικότητα και τη βιομηχανική ανάπτυξη.
Οι επενδυτές στο THESSINTEK, το τεχνολογικό πάρκο στη Θεσσαλονίκη, είναι έτοιμοι να ξεκινήσουν τα έργα.
Απαιτούνται, λοιπόν, ορισμένες νομοθετικές ρυθμίσεις ώστε αυτό να γίνει άμεσα. Είτε αφορούν τις εξωτερικές υποδομές είτε τα εσωτερικά έργα.
Στο σημείο αυτό να τονίσω ότι δεν αντιλαμβάνομαι την αντίθεση του ΣΥΡΙΖΑ για την χρηματοδότηση ορισμένων έργων στα Επιχειρηματικά Πάρκα από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ποια η διαφορά από τους αναπτυξιακούς νόμους με βάση τους οποίους έγιναν και γίνονται στην Ελλάδα χιλιάδες επενδύσεις.
Στο σημείο αυτό έρχομαι να προσθέσω τη θέσπιση της έννοιας του οικολογικού πάρκου, στο οποίο όλες οι δράσεις θα εστιάζονται στην εξοικονόμηση ενέργειας και στις φιλοπεριβαλλοντικές πολιτικές.
Εξαιρετικής, πιστεύω ότι είναι οι ρυθμίσεις για τα πάρκα εξυγίανσης όπως ξανά βαφτίσαμε τις επίσης βαπτισμένες προηγουμένως ως άτυπες βιομηχανικές συγκεντρώσεις.
Με συγκεκριμένα βήματα, χρονικούς περιορισμούς και φυσικά όρους. Αρκεί η πολεοδομική επιφάνεια να μην είναι μικρότερη του 15% της συνολικής έκτασης.
Στη δημιουργία των  Επιχειρηματικών Πάρκων μπορεί να συμμετέχει και η Τ.Α. σε συνεργασία, αν το επιθυμεί, με τον ιδιωτικό τομέα. Ναι υπάρχουν και παρόμοιες περιπτώσεις με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα τις εγκαταστάσεις τις πρώην ΕΛΒΑΛ στην Κοζάνη.
Προφανώς η σφιχτή και συγκεκριμένη διαδικασία αφορά στη δημιουργία νέων Επιχειρηματικών Πάρκων. Από την εταιρεία ανάπτυξης και διαχείρισης, την διασφάλιση της έκτασης, την χωροθέτηση, την έγκριση της ανάπτυξης, την πολεοδομημένη επιφάνεια, την εισφορά σε γη και χρήμα και τις εξωτερικές υποδομές. Υπάρχουν ακόμη ρυθμίσεις ώστε το Επιχειρηματικό Πάρκο να μπορεί να οριοθετείται σε διακριτές γεωγραφικές περιοχές ή να δημιουργείται για λόγους αποθήκευσης από μια μεγάλη μεμονωμένη μονάδα.
Στο νομοσχέδιο υπάρχει πρόβλεψη για δυνατότητα απαλλοτρίωσης του υπόλοιπου 20% της γης αν η ΕΑΝΕΠ κατέχει το 80%.
Σημαντική θεωρώ την δυνατότητα συμμετοχής στην ΕΑΝΕΠ με εισφορά την αξία της γης για τους κατόχους ακινήτων των προς ανάπτυξη Επιχειρηματικών Πάρκων.
Για να δώσει ώθηση στα Επιχειρηματικά Πάρκα το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων δίνει κίνητρα γενναία για την ίδρυση Επιχειρηματικών Πάρκων, αλλά και την εγκατάσταση εντός αυτών.
Τα κίνητρα αφορούν φορολογικές απαλλαγές, δυνατότητα ο ΦΠΑ του έργου να αποτελεί μέρος του κόστους και επιλέξιμη δαπάνη, όπως και απαλλαγές για τα τέλη κτηματολογίου και τα δικαιώματα του συμβολαιογράφου.
Βασικό κίνητρο για τις δραστηριότητες εντός του ΕΠ αποτελεί η απαλλαγή από την ανάγκη έγκρισης της γνωστοποίησης της εγκατάστασης, όπως και ότι για την έκδοση ΑΕΠΟ δεν απαιτούνται γνωμοδοτήσεις των αρμόδιων υπηρεσιών που καλύπτονται από την περιβαλλοντική  αδειοδότηση του ΕΠ.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Εκεί που υπάρχουν αντιρρήσεις από τις υφιστάμενες εγκατεστημένες επιχειρήσεις στις ΒΙ.ΠΕ. της ΕΤΒΑ είναι τα θέματα που αφορούν στη διοίκηση και τη διαχείριση των συγκεκριμένων ΕΠ και την αντιστοίχιση των κανονισμών λειτουργίας με το νέο πλαίσιο. Δίπλα στα παραπάνω έρχονται να προστεθούν θέματα διαφάνειας στις χρεώσεις των υπηρεσιών και συμμετοχή στα συμβούλια διοίκησης. Θεωρώ ότι πρέπει να προστεθεί και ένας εκπρόσωπός τους. Πιστεύω ότι το υπουργείο μέσα από τις υπουργικές αποφάσεις που έπονται του νόμου θα βρει την χρυσή ισορροπία ανάμεσα στην ανάγκη να υπάρχουν επενδύσεις στα υπάρχοντα επιχειρηματικά πάρκα και στα θέματα που θέτουν μετ’ επιτάσεως οι εγκατεστημένες επιχειρήσεις στις υπάρχουσες ΒΙ.ΠΕ.
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει και ορισμένες άλλες θετικές ρυθμίσεις.
Τέτοια είναι για τη βιομηχανική κάνναβη, τομέα στον οποίο η χώρα μπορεί να γίνει πόλος έλξης επενδύσεων. Το συγκεκριμένο πλαίσιο βελτιώνεται συνεχώς και περιμένουμε και οι επενδυτές να ξεκινήσουν άμεσα την υλοποίηση των επενδύσεων τους.
Και οι ρυθμίσεις για τις συνδικαλιστικές οργανώσεις είναι θετικές, διότι δίνουν τη δυνατότητα για μαζικοποίηση των ψηφοφοριών. Η εποχή που μια μικρή ομάδα συνδικαλιστοπατέρων ηγεμόνευε στο εργατικό κίνημα πρέπει να ανήκει στο παρελθόν.
Όσον αφορά στο άρθρο 75, με το οποίο αφαιρείται η απαίτηση για ύπαρξη αδειοδοτημένου χειριστή κλαρκ, εντός στεγασμένου ή περιφραγμένου χώρου, θεωρώ ότι οι αντιδράσεις αν και αναμενόμενες, είναι εκτός λογικής. Αφορά μάλιστα ακόμη και τους πολύ μικρούς βιοτέχνες και ορισμένες μικρές επιχειρήσεις και όχι μόνο μεγάλες βιομηχανίες. Πιστεύω επίσης ότι οι φόβοι των αδειούχων χειριστών για μεγάλη  ανεργία δε θα επιβεβαιωθούν. Η ανάπτυξη της οικονομίας θα τους απορροφήσει εργασιακά.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Σήμερα ψηφίζουμε για ένα νόμο που θα επιτρέψει στη χώρα να αξιοποιήσει περισσότερο τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, να προσελκύσει νέες επενδύσεις και να αναπτυχθεί περισσότερο βιομηχανικά, τεχνολογικά όπως και στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών.
Οι ενστάσεις ορισμένων πιστεύω θα καμφθούν στην πορεία, μέσα από τις υπουργικές αποφάσεις και τη συνεργασία εγκατεστημένων με τους φορείς διαχείρισης.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
σας καλώ να ψηφίσετε το νομοσχέδιο.