Το Μετρό προφανώς και θα τελειώσει από την κυβέρνηση της ΝΔ ( Συνέντευξή μου στο Thestival.gr και τη Μάγδα Πετροπούλου, 05-07-2019)

  • Πρόσφατες δημοσκοπήσεις δίνουν αυτοδυναμία στη Νέα Δημοκρατία. Ωστόσο, σε περίπτωση που η ΝΔ δεν συγκεντρώσει το ποσοστό που απαιτείται για να σχηματίσει κυβέρνηση, σε ποιον θα απευθυνθείτε;
Η ΝΔ σε κάθε περίπτωση επιζητά την αυτοδυναμία για να μπορέσει απερίσπαστα να οδηγήσει την χώρα στην ανάπτυξη και στην ευημερία. Οποιαδήποτε άλλη εξέλιξη εκτός από την αυτοδυναμία της ΝΔ, μπορεί να σημάνει ότι δεν αποκλείονται ξανά εκλογές μέχρι τις 15 Αυγούστου.
Όπως έχει αναφέρει και ο Πρόεδρος της ΝΔ Κυριάκος Μητσοτάκης, μετά τη νίκη της ΝΔ -ακόμα και αν έχει εξασφαλίσει την αυτοδυναμία- επιδίωξή του θα είναι η διαμόρφωση ευρύτερων συναινέσεων και συνεργασιών.

 

  • Δεν είναι η πρώτη φορά που κατεβαίνετε υποψήφιος στην Α΄Εκλογική Περιφέρεια Θεσσαλονίκης. Ποια τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αυτής της εκλογικής αναμέτρησης και ποιος ο προσωπικός στόχος του Στράτου Σιμόπουλου;
Σε αυτές τις εθνικές εκλογές οι επιλογές που έχουμε μπροστά μας είναι πολύ σαφείς. Ή θα συνεχίσουμε στη στασιμότητα, τη μιζέρια, στη φτωχοποίηση της μεσαίας τάξης, όπως αυτή δρομολογήθηκε με συνειδητές κυβερνητικές επιλογές τα τελευταία τέσσερα χρόνια ή θα κάνουμε ένα τολμηρό άλμα στο μέλλον, με μια νέα πολιτική που θα μειώνει φόρους, θα προσελκύει επενδύσεις, θα δημιουργεί θέσεις απασχόλησης και θα αξιοποιεί τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της κάθε ελληνικής περιφέρειας.
Συνδυάζοντας τις ιδιότητες του μηχανικού και του πολιτικού, δεν ταυτίστηκα ποτέ όλα αυτά τα χρόνια με όσους ασκούν κριτική δίχως να μετρούν το αύριο, το «δια ταύτα». Αυτή, λόγω χαρακτήρα, είναι και η αγωνία μου. Να συμβάλλω μέσα από την πολιτική ενασχόληση στον σχεδιασμό της επόμενης μέρας με παρεμβάσεις, προτάσεις, θέσεις και δράσεις. Η οπτική μου στα πράγματα παραμένει συνεπής, αταλάντευτη, έχει κανόνες και αρχές, αναπτυγμένες στο στέρεο έδαφος της εμπειρίας που απέκτησα στην αγορά και στα ρίσκα της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Χωρίς αλλαγή πολιτικής, η συζήτηση για τη Θεσσαλονίκη δεν μπορεί να αποκτήσει ουσιαστικό περιεχόμενο.

 

  • O Κυριάκος Μητσοτάκης έχει θέσει ως προτεραιότητα του σχεδίου της Νέας Δημοκρατίας την μείωση της φορολογίας. Πιστεύετε ότι είναι εφικτός αυτός ο στόχος; Τι απαντάτε σε όσους λένε ότι προτάσσετε την ανάπτυξη έναντι του κοινωνικού κράτους;
Κοινωνικό κράτος χωρίς πόρους να το χρηματοδοτούν δεν υπάρχει. Από που θα προέλθουν αυτοί οι πόροι; Από την “οξυγόνωση” της οικονομίας, της αγοράς και των επιχειρήσεων. Δεν μπορεί να είναι στρατηγικός στόχος της χώρας η επιδοματική πολιτική. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα ενισχύονται στοχευμένα οι αδύναμοι και οι ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Η χώρα χρειάζεται να προχωρήσει στην παραγωγή “νέου πλούτου”, ο οποίος θα διαχυθεί ισόρροπα στο σύνολο της κοινωνίας. Το ζήτημα δεν είναι να διανέμουμε μεταξύ μας τα εναπομείναντα Ευρώ, αλλά πως θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, θα αυξηθούν οι αποδοχές των εργαζόμενων και τότε καθώς θα αυξάνεται το ΑΕΠ, θα μπορεί μεσοπρόθεσμα και η φορολογία να μειωθεί και να ικανοποιούνται όλες οι ανάγκες του κοινωνικού κράτους.

 

  • Έχετε ασχοληθεί ενεργά με το θέμα των υποδομών της πόλης, λόγω και της ιδιότητάς σας ως Γεν. Γραμματέα Δημοσίων Έργων. Σκοπεύετε να επανεξετάσετε ζητήματα που αφορούν στον τρόπο κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης;
Είναι ξεκάθαρο πως η σημερινή κυβέρνηση δεν μπόρεσε να ολοκληρώσει το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης, παρόλο που της παραδόθηκε με όλα τα μείζονα θέματα του λυμένα, εκτός από τις αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου. Η διαχείριση των αρχαιοτήτων και της κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου αποτελεί μνημείο προχειρότητας και ανικανότητας, το οποίο χρεώνεται η σημερινή κυβέρνηση και η διοίκηση της Αττικό Μετρό. Κατόρθωσαν επί 4 χρόνια να μην παρουσιάσουν μία αξιόπιστη και οικονομοτεχνικά συγκεκριμένη λύση για να ικανοποιήσουν την μεγάλη τους επιθυμία, δηλαδή το “Και Μετρό και Αρχαία”. Έτσι κινδυνεύουμε να πάμε στο άλλο άκρο για την περίπτωση της Βενιζέλου, δηλαδή το “Ούτε Μετρό, ούτε Αρχαία”.
Εδώ και μία τετραετία δεν έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες για την κατασκευή των ηλεκτρομηχανολογικών των σιδηροδρομικών συστημάτων της επέκτασης της Καλαμαριάς. Μόλις 2 από τους 9 διαγωνισμούς έχουν υλοποιηθεί χωρίς μάλιστα να έχουν ανακηρυχθεί ανάδοχοι, ενώ 4 δεν έχουν ούτε καν τεύχη δημοπράτησης. Εάν ψάχνετε ευθύνες για το ζήτημα αυτό, μπορείτε να τις αναζητήσετε στην διοίκηση της Αττικό Μετρό. Τι έπραξε τα τελευταία χρόνια για το θέμα αυτό; Το 2022 υπό τις καλύτερες συνθήκες θα λειτουργήσει η επέκταση.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό, Θεόδωρος Παπαδόπουλος, ανέφερε πρόσφατα κατά τη διάρκεια του 3ου Συνεδρίου Υποδομών & Μεταφορών στην Αθήνα, πως η λειτουργία του σταθμού Βενιζέλου μετατίθεται για το 2024, έναντι του μέχρι στιγμής χρονοδιαγράμματος που ήταν για το 2023.
Κατά τη διάρκεια της τελευταίας διετίας επισήμανα πολλές φορές τις αστοχίες και τις μεγάλες καθυστερήσεις όσον αφορά στην περίπτωση της κατασκευής του Σταθμού Βενιζέλου.
Τώρα που βρίσκεται σε διαδικασία “αναχώρησης” η κυβέρνηση, άρχισαν να λύνονται και τα στόματα…
Το Μετρό προφανώς και θα τελειώσει από την κυβέρνηση της ΝΔ, αφού πρώτα αξιολογηθεί πόσους και ποιους “σκελετούς” μας άφησε στις “ντουλάπες” η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

 

  • Οι πολίτες της Θεσσαλονίκης απαιτούν ένα σοβαρό σχέδιο αναδιάρθρωσης των αστικών συγκοινωνιών της πόλης. Σε ποιες αλλαγές θα προχωρήσει η ΝΔ στον ΟΑΣΘ εφόσον αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας;
Αναρωτιέται κανείς γιατί υλοποιήθηκε η κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ όταν θα μπορούσε να προετοιμαστεί με χρονική άνεση η ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών.
Από το κρατικοδίαιτο ιδιωτικό μονοπώλιο μεταβήκαμε σε «hardcore» δημόσιο με όλες τις αδυναμίες, που έχει αυτή η κατάσταση.
Η μοναδική μακροπρόθεσμα βιώσιμη λύση για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης είναι το άνοιγμα στον ανταγωνισμό. Δεν χρειαζόμαστε κρατικά μονοπώλια, όπως δεν χρειαζόμαστε και ιδιωτικά.
Ένας ΟΑΣΘ, χωρίς κομματικές παρεμβάσεις, με σύγχρονο management, με εξορθολογισμένο το κόστος λειτουργίας του, χάριν των υποδομών και της τεχνογνωσίας, που διαθέτει, δεν πρέπει να φοβάται τον ανταγωνισμό. Το εισιτήριο φυσικά πρέπει να συνεχίσει να επιδοτείται.

 

  • Βάζετε στις προτεραιότητές σας την τόνωση και μεγέθυνση της τουριστικής ανάπτυξης της πόλης. Με ποιον τρόπο θα επιτευχθεί ο στόχος και ποιες συμπράξεις απαιτούνται;
To πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης οργανώνεται και αναπτύσσεται κατά μήκος της ακτογραμμής του μυχού του Θερμαϊκού κόλπου. Είναι η περιοχή από το Δέλτα του Αξιού έως την Επανομή και αποτελεί τον αναξιοποίητο πλουτοπαραγωγικό πόρο της πόλης. Εντούτοις, σήμερα πρόκειται για μια περιοχή που έχει μια παραλία στα όρια του Δήμου Θεσσαλονίκης μόνο για περίπατο, το δυτικό μέτωπο μετά το λιμάνι εστία μόλυνσης, την περιοχή του ανατολικού κόλπου σε καλύτερη κατάσταση, αλλά όχι σύμφωνα με τις δυνατότητές της και το παραλιακό μέτωπο της Καλαμαριάς, περιοχή σε εγκατάλειψη. Δηλαδή τη Ριβιέρα της Βαλκανικής σε εγκατάλειψη. Πόσες πόλεις στον κόσμο έχουν αυτή τη γεωγραφική θέση, αυτό το κλίμα, αυτό το θαλάσσιο μέτωπο και αυτές τις φυσικές υποδομές;
Η γεωγραφική θέση της πόλης, με το μεγάλο μήκος ακτογραμμής, αποτελεί βασικό συγκριτικό πλεονέκτημά της, τόσο στον τουριστικό όσο και στον ευρύτερο αναπτυξιακό τομέα. Οποιαδήποτε πόλη του κόσμου που θα διέθετε παραλιακό μέτωπο αντίστοιχο με αυτό της Θεσσαλονίκης και μάλιστα μέσα σε κόλπο θα είχε λύσει δια παντός ένα σημαντικό τμήμα του αναπτυξιακού της προβλήματος, με χωροθετήσεις δράσεων, οι οποίες θα αποτελούσαν πόλους έλξης επενδύσεων και τουρισμού.
Το branding της Θεσσαλονίκης στον διεθνή βαλκανικό, ευρωπαϊκό και παγκόσμιο χώρο πρέπει να προβάλλει το γεωγραφικό της πλεονέκτημα, με στόχο την τουριστική ανάπτυξη και δεν νοείται ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης χωρίς βιώσιμη ανάπτυξη του Θερμαϊκού κόλπου και της παράκτιας περιοχής.
Τι σημαίνει όμως «βιώσιμη ανάπτυξη»;
Ένας από αυτούς τους ορισμούς, που κατά τη γνώμη μου ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, θέλει τη βιώσιμη ανάπτυξη ως την αύξηση της οικονομικής δραστηριότητας, η οποία σέβεται το περιβάλλον και χρησιμοποιεί τους φυσικούς πόρους αρμονικά και με πρόβλεψη για το μέλλον, ώστε να μη θίγεται η δυνατότητα των μελλοντικών γενεών να ανταποκριθούν στις ανάγκες τους με τη χρήση των ίδιων πόρων. Η συνετή χρήση των φυσικών πόρων μιας περιοχής προϋποθέτει επίσης την αποκέντρωση και τη συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας στη λήψη των αποφάσεων.
Οφείλουμε λοιπόν να αυξήσουμε την οικονομική δραστηριότητα με προσέλκυση επενδύσεων δημοσίων αλλά και ιδιωτικών, κυρίως ιδιωτικών, κατανοώντας ότι το μοντέλο ανάπτυξης το οποίο βασίζεται σε στρατηγικά πλαίσια που εκπονούνται από το κέντρο και απευθύνονται στην περιφέρεια, δεν μπορεί να αποδώσει. Επιπλέον, οι φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, με μία συνεχή προσπάθεια, οφείλουν να άρουν όλα τα αντικίνητρα, τα οποία θέτουν τόσο η κεντρική εξουσία όσο και τα κάθε λογής τοπικά συμφέροντα. Οφείλουν επίσης να λειτουργήσουν με τη λογική του ιδιώτη επιχειρηματία, στο βαθμό βέβαια που επιτρέπεται, προωθώντας το προϊόν τους, που στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι ο Θερμαϊκός, οι παράκτιες περιοχές και το περιβάλλον τους. Θεωρώ ότι τα αποτελέσματα, συγκριτικά με την αέναη προσπάθεια προσέλκυσης δημοσίων επενδύσεων, θα είναι περισσότερο αποδοτικά. Αυτό βέβαια, δεν σημαίνει ότι η προσπάθεια για αύξηση των δημοσίων επενδύσεων στην περιοχή δεν είναι σημαντική.
Δεν μπορεί όμως να είναι η μόνη προτεραιότητα των φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης και να αγνοείται το τεράστιο απόθεμα σε πόρους, σε ιδέες, σε καινοτόμες δράσεις και σε ταχύτητα υλοποίησης που έχει ο ιδιωτικός τομέας. Οι τοπικές κοινωνίες, οφείλουν να αγκαλιάσουν τέτοιες προσπάθειες και να μην βλέπουν κάθε φορά πίσω από αυτές είτε εστίες διαφθοράς, είτε δήθεν στόχους να προωθηθούν προς αυτές ιδιωτικά συμφέροντα σε βάρος των τοπικών.